Matematik

Hvordan finder jeg højden af træet vha. Daniels højde og retvinklen på træt?

10. oktober 2018 af KageSpiseren - Niveau: 9. klasse

Hejsa der er det her spørgsmål her som jeg gerne vil komme med og få hjælp med:

daniel har fundet en anden metode til at finde højden af et træ. Når solen skinner danner han en skygge det samme gør træet. Solstrålerne der rammer træet og Daniel er parallelle. Daniel ved han er 172 cm højog han kan måle sig frem ved skyggernes længder. 

opg 1. Forklar hvordan Daniels metode kan benyttes til at finde træets højde.

Opg 2. Find træets højde i meter

Skyggerne ændrer sig når tiden går. Daniel er bange for at det gør beregningen unøjagtig. Undersøg hvordan skyggerne ændrer sig med tiden, ved at trække i listen 

Fra Daniel til hans skygge er der 0,8m. Men fra træet til dens skygge er der 2,8m. Og de begge danner en retvinklet trekant. Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2018 af AMelev

Prøv at tegne en skitse over situationen med de opgivne mål på.


Svar #2
10. oktober 2018 af KageSpiseren

har jeg gjort


Svar #3
10. oktober 2018 af KageSpiseren

Men hvilken formel?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2018 af peter lind

Lav evt. en tegning. Daniel, hans skygge og solstrålen danner en retvinklet trekant, der er ensvinket med den den trekant der dannes af træet, dens skygge og solstrålen. brug at foholdet mellem siderne i ensvinklede trekanter er den samme


Svar #5
10. oktober 2018 af KageSpiseren

Og har ikke nok givne mål TROR JEG! Har det om træet at:

Nr 1. Det parallellt med træet

Nr 2. Det retvinklet

Nr 3. Fra træet til skyggen er der 2,8m

Nr 4. Daniel er 172 høj

Nr 5. Fra Daniels skygge til ham er der 0,8m


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. oktober 2018 af peter lind

Ved brug af ensvinklede trekanter finder man at træets højde divideret med dets skygges længde er lig med Daniels højde divideret med hans skygges længde


Svar #7
10. oktober 2018 af KageSpiseren

2,15


Svar #8
10. oktober 2018 af KageSpiseren

Så træets højde er 2,15m?


Brugbart svar (1)

Svar #9
11. oktober 2018 af SuneChr

.SP 111020180047.JPG

Vedhæftet fil:SP 111020180047.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. oktober 2018 af SuneChr

# 0
"Skyggerne ændrer sig, når tiden går. Daniel er bange for, at det gør beregningen unøjagtig. Undersøg hvordan skyggerne ændrer sig med tiden, ved at trække i listen".

Ja, - både skyggens længde og retning ændrer sig, men hvis der ikke går for lang tid med at udmåle skyggerne, når de ikke at ændre sig så meget, at det betyder noget for målingen.
Hvis Daniel er smart, kan han nøjes med at måle træets skygge, når solens højde over horisonten er 45º.
Her er træets højde lig med dets skygges længde. Solen når dog herhjemme ikke hele året op på 45º 


Skriv et svar til: Hvordan finder jeg højden af træet vha. Daniels højde og retvinklen på træt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.