Kemi

Stoffernes strukturer for at kunne afgøre polære og upolære bindinger

17. oktober 2018 af Tib3riass - Niveau: C-niveau

Hej

Sidder med et forståelse problem i forbindelse med rapport skrivning af stoffers opløselighed. 

Spørgsmålet lyder således:

Beskriv iagttagelserne (benyt tabellen ovenfor) og forklar resultaterne. Brug stoffernes strukturer i jeres argumentation.

Problemet opstår når jeg skal forklare, hvorfor et stof er polært eller upolært, ved at at kigge på stoffets struktur.

Forstår godt at tommelfingerreglen er, at polære stoffer kan opløses i polære opløsningsmidler, og upolære stoffer kan opløses i upolære opløsningsmidler. Og at man kan beregne det ud fra elektronegativitetsforksel - ∧EN. 

Det bare hvordan jeg skal kunne se om et stof er polært eller upolært ud fra strukturen.

Det drejer sig om disse stoffer:

CuSO4·5H2O (Kobber(II)sulfat)

C12H22O11 (Sucrose)

C3H8O3 (Glycerin)

C55H98O6 (Olivenolie)

1. Hvordan kan man på strukturen se, hvorfor et stof er polært eller upolært?

2. Derudover har jeg også problemer med at udregne elektronegativitets forskellen, når det gælder disse lange kemiske formler. Fx. C55H98O6. Hvordan gøres det?

3. Og hvordan opskriver jeg strukturformlerne, når det gælder disse lange kemiske formler? 

Har vedlagt et word dokument med resultater, beregninger og efterbehandlinger til min rapport.

Jeg sidder virkelig fast, så håber virkelig, at der er nogen som kan hjælpe.

På forhånd tak

Peter


Skriv et svar til: Stoffernes strukturer for at kunne afgøre polære og upolære bindinger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.