Matematik

Side 2 - Ny softice maskine

Brugbart svar (0)

Svar #21
23. september 2021 af lillen82

hej.

nogle der ligger inde med opgaven, som jeg kan bruge ift min egen opg? tror jeg har nogle enkelte fejl.

på forhpnd tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #22
04. oktober 2021 af lillen82

#20
#18

hej piamendy, hvad blev dit endelige reslutat?
sidder selv med opgaven lige nu og den giver virkelig ingen mening i mit hovede...

Hej Mads sidder selv med opgaven nu... har du evt din opgave liggende ..:) har selv svært ved den, mange tak på forhånd

Hej har du løsningen på denne opgave? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #23
04. oktober 2021 af lillen82

#0

God morgen

Har fået en opgave om et par der ejer en slikbutik og de overvejer at udvide deres sortiment så de beslutter sig for at de vil sælge softice. De undersøgermarkedet og en bekendt som også sælger softice deler sine erfaringer med dem vedr.sammenhængen mellem pris og efterspørgsel på softice. Han har fundet ud af denne sammenhæng mellem efterspørgsel og prisen pr. softice:

AFSÆTNING             PRIS

50                                 30

95                                25,5

145                              20,5

200                              15

300                               5

De undersøger så muligheden for at anskaffe en softicemaskine og ender med 3 forskellige muligheder for at få softice ind i sortimentet.

Mulighed 1

De får et tilbud om at leje en  softicemaskine for 1000,- kr pr dag. Men ud over en softicemaskine skal der også bruges softicemix, softicesmag og drys son koster 5 kr. pr solgte softice.

Mulighed 2

Fra en anden leverandør har de også fået et tilbud om at leje af en maskine. Her er lejen 2000,- kr. pr. dag, men med variable omkostninger ( til mix,smag og drys ) er kun på 3 kr. pr solgte softice.

Mulighed 3

I stedet for at leje en softicemaskine overvejer de at tage et lån i banken og købe en maskine. Maskinen kan købes for 25.000,- kr. og der skal betales 6% p.a i rente på lånet. Der skal afbetales hver måned på lånet og det skal være tilbagebetalt på 3 år.

Efter en del overvejelser ender de på, at de variable omkostninger ved denne løsning vil være 7,50 kr. pr. softice.

Ydelsen på lånet kan ses som den faste omsætning.

SPØRGSMÅL OG VURDERING.

1. For hver af de 3 muligheder skal du overveje betydningen for den afsætning, der giver størst overskud. Og hvad bliver overskudet i hver af de 3 tilfælde.

2. Hvilket af de 3 alternativer er økonomisk mest attraktivt.

3. Lav en funktionsanalyse af din omsætningsfunktion.

Som altid er jeg på bar bund. Det eneste jeg ved er at jeg skal lave en tabel på med afsætning og pris og derfeter lave et diagram og det er det .

Jeg har virkelig brug for hjælp igen desværre.

Tak på forhånd

hej. har du stadig din opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #24
05. oktober 2021 af lillen82

#18

hej piamendy, hvad blev dit endelige reslutat?
sidder selv med opgaven lige nu og den giver virkelig ingen mening i mit hovede...

hej mads.

har du resultaterne af opgaven?


Brugbart svar (0)

Svar #25
12. oktober 2021 af Nicolex26

Har du stadig denne opgave? Kan virkelig ikke finde ud af den.


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Ny softice maskine

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.