Kemi
Beregning af molar masse ved hjælp af tiltrerkurve.
Hey derude, jeg hat et lille problem med en opgave i Kemi, jeg har fået følgende oplysninger:
Der bliver vejet 1,50 g af en ukendt syre og det opløses i 100 ml vand, der bliver tiltreret med 1,0 M Natriumhysroxid og jeg har fået en tiltrekurve med data og skal finde:
a. Molar massen af syren ?
b. Syrekonstanten(er) af syren?
c. Hvilken syre der kan være tale om?
dejlig hvis nogle gad hjælpe.
Svar #1
26. november 2018 af Heptan
a. Bestem (det første) ækvivalenspunkt (det V(NaOH) hvor grafen er stejlest). Beregn stofmægnden af dette volumen V(NaOH). Denne stofmængde er lig stofmængden af syren. Brug formlen n=m/M til at beregne molarmassen M.
b. pKa aflæses på pH-aksen når man er halvvejs på V(NaOH)-aksen til ækvivalenspunktet. Syrestyrkekonstanten Ks beregnes ved
pKa = -log(Ks).
c. Evaluér om det er en monoprot/diprot/triprot osv. syre, evaluér molarmassen og slå op på internettet/databog over forskellige syrer. Den mest nyttige information er nok pKa-værdi(erne) fra b).
Svar #2
26. november 2018 af Marek5017 (Slettet)
Tak for svaret, tror godt jeg kan finde ud af det nu. (;
Svar #3
26. november 2018 af Marek5017 (Slettet)
Altså jeg tror faktisk ikke helt jeg forstår det haha, altså hvis jeg kigger på a, så de udregninger jeg har lavet ser sådan her ud
jeg aflæser på grafen at når ækvivalenspunktet rammes er der blevet tildryppet 21 ml NaOH, så er det V?
hvis det er, skal jeg så ikke sige n=V*c som er n=22*1 = 22 mol.
så det vil sige at n af den ukendte syre også er 22 eller hvad?
hvis det er, kan jeg så bare sige M=m/n som bliver M=1.5/22 som giver 0.068 mol/L som ikke ser helt rigtgi ud.... Please hjælp ahha
Skriv et svar til: Beregning af molar masse ved hjælp af tiltrerkurve.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.