Kemi

Kalkvand og fældningsreaktion - forsøg

04. december 2018 af kSchmidtN (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg skulle sætte et fyrfadslys i bunden af et bægerglas, og hælde lidt kalkvand ned i glasset og tænde lyset. Derefter skulle jeg lægge et låg af alufolie over glasset og først iagttage, hvad der skete på indersiden af glasset, og når lyset gik ud, skulle der rystes der forsigtigt.

Jeg er med på at der først sker en forbrændingsreaktion af fyrfadslys (paraffin):
C19H40 (s) + 29O2 (g) --> 19CO2 (g) + 20H2O (l)

Men jeg er ikke helt med på, hvad der sker når vi ryster. Vi observerede en fældningsreaktion i kalkvandet, som jeg har skrevet reaktionsskemaet på:

Ca(OH)2 (aq) + CO2 (aq) --> CaCO3 (s) + H2O (l), calciumcarbonat fælder altså ud.

Jeg har skrevet i mine noter, at der underordnet også sker en syre-basereaktion, da CO2 og H2O danner carbonsyre, som jeg ikke helt forstår:

H2O (l) + CO2 (aq) --> H2CO3 (aq)

H2CO3 + H2O --> HCO3- + H3O+

HCO3- + H2O --> CO32- + H3O+ (vil oxonium-ionerne ikke også reagere med OH- fra kalkvandet? og hvilken betydning vil dette have?)

Herefter vil calcium-ioner, og carbonat danne kalk, som bunderfælder, da det er tungtopløseligt:

Ca2+ (aq) + CO32- (aq) --> CaCO3 (s)

Hvad er det helt præcist, man påviser med kalkvandet? Bare at der sker en fældningsreaktion? Skal til eksamen snart, så ved ikke helt hvad jeg skal sige til det.

Tak på forhånd.


Skriv et svar til: Kalkvand og fældningsreaktion - forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.