Matematik

MATEMATIk HJÆÆLP

06. december kl. 21:53 af camillab790 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa! kan i hjælpe med en aflevering der snart skal afleveres:D

Håber i kan!!

Vedhæftet fil: problem.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. december kl. 22:00 af oppenede

Upload hellere som .png eller andet billedeformat.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. december kl. 22:10 af 123434

Kan lige se på det senere

Svar #3
06. december kl. 22:20 af camillab790

Bestem forskriften for C.

Bestem hvor meget omkostningerne stiger, hvis produktionen øges med 10 stk.

Produktion på 100 stk af varen er omkostningerne 4200 kr.

Produktion på 120 stk af varen er omkostningerne på 4800 kr.

Produktion = x

Omkostninger = C(x)

Håber dette hjalp!;D


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december kl. 22:26 af Rossa

hvilket niveau er det,  gymnasium?


Svar #5
06. december kl. 22:27 af camillab790

ja


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. december kl. 22:27 af Brusebad

Hvad er du i tvivl om?

For dem der ikke kan åbne word så oplyses det også, at C er af formen C(x) = a · x + b


Brugbart svar (1)

Svar #7
06. december kl. 22:31 af Rossa

Skal du ikke bestemme a og b?

a = \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} = \frac{4800-4200}{120-100}=30

opstil en ligning for x_1 = 100

Altså: 

30 \cdot 100 +b = 4200\\ b = 4200 -3000 = 1200

30 \cdot 100 +b = 4200\\ b = 4200 -3000 = 1200\\ \text{saa maa}\\ C(x) = 30 \cdot x +1200


Svar #8
06. december kl. 22:40 af camillab790

jeg havde enlig først gjort sådan

4800-4200 / 120-100 (=)

600 / 20 = 30 (=)

4800 = 30 * 120 + b (=)

4800 = 3600 + b (=)

4800 - 3600 = b

b = 1200 

y= 30x +1200 

men føler ikke dette giver mening ift at omkostningerne stiger med 600, da produktionen stiger med 20.. 

Ved ikke om dette gav nogen mening, men håber! er blevet helt forvirret og skør i hovedet af at regne matematik hele dagen:)


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. december kl. 22:47 af Rossa

Jeg ved ikke hvad du mener, men nu har du bestemt forskriften, som er en del af din opgave. 
Den anden del  burde være noget med procent måske, gæt over det


Svar #10
06. december kl. 22:48 af camillab790

Mange tak, finder lige ud af den anden:)


Brugbart svar (1)

Svar #11
06. december kl. 22:52 af AMelev

#8 Du har da regnet helt rigtigt, og det giver faktisk rigtig god mening.
Når produktionen stiger med 20, dvs. Δx = 20, så er Δy = a·Δx = 30·20 = 600, så omkostningerne stiger med 600. Pengene passer.

Men vær realistisk mht. Niveau - det er ikke Universitet/videregående, men C, B eller A-niveau.


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. december kl. 23:04 af Rossa

Jeg tror, at i opgaven er der tale om \Delta x =10

Alstå som AMelev skriver burde være \Delta y = a \ \Delta x= 30 \cdot 10 =300

Håber, at jeg har forstået  opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #13
07. december kl. 12:35 af Gymnasieteacher

#12 det er korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #14
07. december kl. 14:29 af AMelev

#12 Du har ret mht. spørgsmålet, men jeg svarede på 

#8

men føler ikke dette giver mening ift at omkostningerne stiger med 600, da produktionen stiger med 20.. 


Skriv et svar til: MATEMATIk HJÆÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.