Kemi

Forskel på formel for udregning af pH i stærk og middelstærk syre?

08. december 2018 af Peter74 - Niveau: B-niveau

Hejsa.. Som overskriften lyder: Er der forskel på formlen for udregning af pH i en stærk og middelstærk syre? Jeg ved, at der gælder en lang, tilnærmet formel for udregning af pH i den middelstærke syre, men kan man ikke blot bruge pH = -logcs i dem begge og så pH = 0,5*(pKs-logcs) i den svage syre?

På forhånd tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2018 af mathon

Der er forskel.


Svar #2
08. december 2018 af Peter74

Hvad er forskellen helt nøjagtigt?

Jeg skal udlede formlen for udregning af pH i stærk, middelstærk og svag syre. Jeg har gjort det for den stærke og den svage, hvor jeg har udledt, at pH = -logcs (stærk syre) og pH = 0,5*(pKs-logcs) (svag syre)


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. december 2018 af mathon

middelstærk monoprot syre:

                                                 \small HA\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \longrightarrow \; A^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}
\textup{lige\ae gtskoncentrationer:}          c_s-\alpha \cdot c_s                                \alpha \cdot c_s            \alpha \cdot c_s

\textup{ligev\ae gtsbr\o k:}
                                                   \small \frac{\left [A^- \right ]\cdot \left [H_3O^+ \right ]}{\left [ HA \right ]}=K_s           

                                                   \small \frac{ \left [H_3O^+ \right ]^2}{c_s- \left [H_3O^+ \right ]}=K_s\qquad 0<\left [ H_3O^+ \right ]<c_s

                                                   \small \left [H_3O^+ \right ]^2+K_s \left [H_3O^+ \right ]-K_s\cdot c_s=0

                                                   \small \left [H_3O^+ \right ]=\frac{-K_s+\sqrt{{K_s}^2+4\cdot K_s\cdot c_s}}{2}

                                                   \small \log\left (\left [H_3O^+ \right ] \right )=\log\left (\frac{-K_s+\sqrt{{K_s}^2+4\cdot K_s\cdot c_s}}{2} \right )

                                                   \small -\log\left (\left [H_3O^+ \right ] \right )=-\log\left (\frac{-K_s+\sqrt{{K_s}^2+4\cdot K_s\cdot c_s}}{2} \right )

                                                   \small \small pH=-\log\left (\frac{-K_s+\sqrt{{K_s}^2+4\cdot K_s\cdot c_s}}{2} \right )


Skriv et svar til: Forskel på formel for udregning af pH i stærk og middelstærk syre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.