Fysik

Hvor meget kraft til at slynge 100g 30m?

09. december 2018 af Macman123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg skal have lavet en "slyngemaskine" og skal have slynge et emne på 100g 30m. Emnet er placeret 30cm fra origo. 

Mit spørgsmål er så, hvor stor en fjeder jeg har brug for? Er tænker jeg i enheden Nm. 

Mvh. Kristoffer


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Find starthastigheden. Du kan regne med, at hvis vinklen med vandret er 45 grader, kommer emnet længst ud ved en given hastighed.

Når du har starthastigheden, kan du finde startenergien.


Svar #2
09. december 2018 af Macman123 (Slettet)

Hvordan kan jeg finde starthastigheden? Jeg synes, at det er lidt uhåndgribeligt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Starthastigheden har to komponenter, en lodret, v|0, og en vandret, v_0.

Jeg er ikke klar over, hvor de 30cm, du nævner, er. Er det lodret over orego eller vandret ude. I hver fald kan vi kalde startpunktets koordinater for x0 og y0.

I vandret retning er hastigheden konstant, så positionen fås af x = x0+v_0*t.

I lodret retning vil tyngdeaccelerationen bevirke, at emnet bevæger sig op, vender og kommer ned igen:

y = y0+v|0*t-½g*t2.

Hvis du isolerer t i den første ligning og indsætter i den anden, får du y udtrykt ved de to s-værdier og de to hastighedskomponenter. Du indsætter, at y=0 på nedfaldsstedet og x = 30m samme sted. Hvis startstedet havde været orego, kunne du regne med, at de to komponenter af starthastigheden skulle være lige store. Når startstedet ikke er orego, må du udtrykke den ene komponent ved den anden og så finde et par, der opfylder ligningen. Du kan bruge længdeformlen for vektorer til at finde v02, som skal bruges i energiudregningen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. december 2018 af SuneChr

.SP 091220182231.JPG

Vedhæftet fil:SP 091220182231.JPG

Skriv et svar til: Hvor meget kraft til at slynge 100g 30m?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.