Matematik

Er enhver logaritme der opfylder produktreglen og log(10)=1 nødvendigvis titalslogaritmen?

20. december 2018 af WilliamTK - Niveau: A-niveau

God aften, er der nogen som kan give mig et bevis eller argument for et svar til ovenstående spørgsmål? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2018 af mathon

Når
            \log(10)=1\quad\textup{er logaritmefunktionens grundtal = 10}\quad\textup{ - s\aa \ umiddelbart ja.}


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. december 2018 af Sveppalyf

loga(10) = 1  <=>

aloga(10) = a1  <=>

10 = a1  <=>

101 = a1  <=>

a = 10


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. december 2018 af peter lind

Så simpelt er det er ikke.Du skal også vise at der ikke findes andre funktioner, der opfylder produkt reglen. Funktionen f(x) = 0 opfylder faktisk produktreglen


Svar #4
20. december 2018 af WilliamTK

#3

Så simpelt er det er ikke.Du skal også vise at der ikke findes andre funktioner, der opfylder produkt reglen. Funktionen f(x) = 0 opfylder faktisk produktreglen

Præcis!


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. december 2018 af peter lind

Den opfylder ikke f(10) = 1, så den kan ikke bruges. Jeg var lige hurtig nok. Jeg tror også at den gæder; men jeg kan ikke bevise det


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. december 2018 af peter lind

Hvis du også kræver at funktionen er differentiabel holder det. Du kan vise at f'(x) = k/x og så må den være givet ved ∫1xk/xdx hvor k kan bestemmes ved f(10)=1


Svar #7
20. december 2018 af WilliamTK

Og hvordan vil det se ud?


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. december 2018 af peter lind

(f(x+h)-f(x))/h = f((x+h)/x)/h = f(1+h/x)/h = (f (1)+h/x))/h = (0+f(h/x)/h ¨-> k/x


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. december 2018 af AMelev

#0 Jeg forstår ikke spørgsmålet, som det er formuleret.
En logaritmefunktion er kendetegnet ved sit grundtal loga(a) = 1, og for alle logaritmefunktioner gælder det, at graferne går gennem (1,0) og at de opfylder loga(x·y) = loga(x) + loga(y) - er det det, du mener med produktreglen?

Går dit spørgsmål på, om der er andre funktioner (ikke logaritmefunktioner), der opfylder de to betingelser? Jf. #3


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. december 2018 af mathon

#0
         ...hvad meder du præcist med 'produktreglen'?
 


Svar #11
20. december 2018 af WilliamTK

#9

#0 Jeg forstår ikke spørgsmålet, som det er formuleret.
En logaritmefunktion er kendetegnet ved sit grundtal loga(a) = 1, og for alle logaritmefunktioner gælder det, at graferne går gennem (1,0) og at de opfylder loga(x·y) = loga(x) + loga(y) - er det det, du mener med produktreglen?

Går dit spørgsmål på, om der er andre funktioner (ikke logaritmefunktioner), der opfylder de to betingelser? Jf. #3

Ja


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. december 2018 af SuneChr

# 0 Ang. overskriften:
For enhver logaritmefunktion λg med grundtallet g ∈ R+ \ {1}  gælder:
λg(a·b) = λg(a) + λg(b)       a > 0 ∧  b > 0
λ10(10) = 1  gælder kun, og kun for 10-tals logaritmen, sædvanligvis, herhjemme, betegnet som log .
Specielt er 10-tals logaritmen log defineret ved     \log x=\frac{\ln x}{\ln 10}
Når ln er analyseret, og eksistensen af den er vist, er  a l l e  logaritmefunktioner beskrevet fuldstændigt som værende proportionale med dén.

 


Svar #13
21. december 2018 af WilliamTK

Hvordan analysere man In?


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. december 2018 af mathon

Du skal vide,
at
                          \small \ln{ }'(x)=\frac{1}{x}\qquad x>0


Skriv et svar til: Er enhver logaritme der opfylder produktreglen og log(10)=1 nødvendigvis titalslogaritmen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.