Matematik
Polynomier m. komplekse koefficienter, 7.C, E2018.
Hej
Det er opgave 7.c.
Jeg kan starte med at differentiere
vha. produktreglen. Jeg kan også gange de to parenteser ud, og derefter differentiere hver af de seks led.
For at finde en løsning til ligningen
Kan jeg opstille to ligningeer
Når der står at der kun er en løsning kan jeg ligeså godt nøjes med at løse den simpleste.
Er der en endnu nemmere måde at gøre det på?
Svar #1
03. januar 2019 af peter lind
Du kan ikke nøjes med at løse den ene ligning. Der er nemlig i en forsatand to løsninger nemlig realdelen af løsningen og imaginærdelen af løsningen.
Nemmere du skal bare gøre som du plejer med reelle tal. De samme regler gælder. Det bliver en 2. gradsligning i t. Der kan du også benytte de almindelige løsninge formler til løsning af den
Svar #2
03. januar 2019 af swpply (Slettet)
Du har at
hvorfor at
her tilader vi ikke den første af løsningerne idet at vi kræver at , hvorfor at det følger at
er den eneste reelle løsning til andengradsligningen.
Svar #3
05. januar 2019 af anonym000
#2Du har at
hvorfor at
her tilader vi ikke den første af løsningerne idet at vi kræver at
, hvorfor at det følger at
er den eneste reelle løsning til andengradsligningen.
Det ligner en smart måde at løse det på. Det ligner at du har brugt nogle af de resultater som fremkommer når man beviser løsningsformlen. Er dog ikke sikker. Så hvad har du gjort?
...............
Svar #4
05. januar 2019 af swpply (Slettet)
Jeg bruger at den generale andengradsligningen
for kan skrives på formen
Grunden til at jeg stopper her fremfor at regnevidere er at du ofte i et konkrete tilfælde kan skrive højresiden som kvadratet på en komplekst tal, præcist som gjort i #2.
Svar #5
05. januar 2019 af anonym000
#4Jeg bruger at den generale andengradsligningen
for
kan skrives på formen
Grunden til at jeg stopper her fremfor at regnevidere er at du ofte i et konkrete tilfælde kan skrive højresiden som kvadratet på en komplekst tal, præcist som gjort i #2.
Aha, okay.
...............
Skriv et svar til: Polynomier m. komplekse koefficienter, 7.C, E2018.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.