Matematik

Zipfs lov og facebook følgere

07. januar 2019 af elohel (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa allesammen. 

Har fået udleveret en hjemmeopgave hvor nedenstående opgave udgør 25% - jeg må dog indrømme at jeg er lidt på bar bund mht. delopgave a).
Forsøgte at opstille 10 ligninger med de givne x og y-værdier og løse disse i maple mht. h og s, dog uden resultat, så nu spørger jeg her - der er sikkert en simpel løsning.

Kom glad :)
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2019 af Pyrros

Opgave 1

a. Der er kun to ukendte variable, hvorfor 2 ligninger med 2 ubekendte vil løse det. y=100\cdot x^{-0.17} får jeg.

b. Ved x=20, får jeg y=100\cdot (20)^{-0.17}=60, c. altså en rimelig stor afvigelse.

Opgave 2

d. Den må du selv klare. Det giver sig selv hvis du kender til integralregning.

e. Det er altså nemt nok. Du skal bare integrere, \int_{23.5}^{28.5} (110.2\cdot x^{-0.2861}) dx=217

f. 44.7+42.8+42.7+41.88+40.76=212, relativt tæt på.

Svar #2
07. januar 2019 af elohel (Slettet)

#1 Takker.
Det er egentlig primært spørgsmål a der driller. Jeg ved fra facit at h=101,7 og s=0,2297, men kan ved gud ikke få Maple til at løse ligningerne.

Hvad gør jeg forkert? Forsøg 1 gav intet resultat, og 2....

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2019 af Pyrros

lave evalf på s, så får du -0.222615. Det virker som et fornuftigt resultat.

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. januar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Tag logaritmen på begge sider af lighedstegnet og lav lineær regression på log(y) og log(x). Så får du log(h) som konstantled og -s som hældningskoefficient.

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2019 af AMelev

#2 Du må ikke bruge formlerne for a og b, da der er flere datapunkter. Datapunkterne passer jo ikke præcis til modellen, så du vil få forskellige resultater afhængig af, hvilke to punkter du vælger ud.
Lav potensregression på dine datalister x og y, men din y-liste skal lige først divideres med 106, da antallet skal angives i mio.

Desuden skal s = -0,2297, da antallet af følgere aftager med nummeret.

Modellen ser i øvrigt rimelig ud.

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #6
08. januar 2019 af elohel (Slettet)

Takker for svarene alle sammen - endte med at lave en potensregression som #5 også nævnte :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. januar 2019 af AMelev

#0 Ret lige din profil. B-niveau passer ikke med 9. klasse. Når vi kender både uddannelse og niveau, har vi lettere ved at give kvalificeret hjælp.

Skriv et svar til: Zipfs lov og facebook følgere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.