Matematik

Har aldrig forstået "procentvis afvigelse"

15. januar 2019 af morten039 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvis jeg skal sammenligne en modelværdi m og en virkelighedsværdi v, hvad er intuitionen bag regne stykket

(v-m)/v. 

Hvordan regner man afvigelsen? Er den defineret som m-v eller v-m?

Jeg forstår det ikke, ingen af mine studiekammerater gør


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. januar 2019 af AMelev

Hvis du vil beregne, hvor mange procent v afviger fra m er det (v-m)/m.
Hvis du vil beregne, hvor mange procent m afviger fra v er det (m-v)/v.

Generelt er %-vis afvigelse (Efter - Før)/Før
Det svarer til at beregne hvor mange % den ene værdi (Efter) er større end den anden (Før). Det kender du fra folkeskolen. Hvis resultatet er negativt fx -6%, er Efter 6% mindre end før.

PS!  Vælg det rigtige niveau til dit emne/spørgsmål. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. januar 2019 af StoreNord

#0
Det er nok din model, der er uvirkelig i forhold til virkeligheden.
Så er afvigelsen:
                                           \frac{m-v}{v}\cdot 100
 


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. januar 2019 af oppenede

#0

Hvis jeg skal sammenligne en modelværdi m og en virkelighedsværdi v, hvad er intuitionen bag regne stykket

(v-m)/v. 

Hvordan regner man afvigelsen? Er den defineret som m-v eller v-m?

Jeg forstår det ikke, ingen af mine studiekammerater gør

Når man har en sand værdi, s og en approksimation/modelværdi/måling, f, så menes der altid der altid hvor meget f afviger fra s. Dvs. (f-s)/s.


Brugbart svar (2)

Svar #4
15. januar 2019 af anonym000

Lidt generelt om afvigelser

Hvordan beregner man hvor meget b afviger fra a?

'b afviger fra a' betyder bare at udgangspunktet er a. Jeg har nedenunder lavet en tallinje, som kan hjælpe med at visualisere det:

                                  a                            b
-----------------------------|------------------------|---------------------->

Hvis du starter i a og derefter er i b er regnestykket  slut - start = b - a. Denne differens giver dig b's afvigelse fra a.

Den samme differens med modsat foretegn - ( b - a ) = a - b giver dig a's afvigelse fra b. I dette tilfælde af b udgangspunktet (start), så man har  slut - start = a - b (samme udtryk som i linjen overfor).

Nogle gange er man interesseret i at finde den absolutte afvigelse |a-b| eller |b-a|. Det giver det samme, men der er en forskel. Forskellen er nemlig at den ene er den absolutte værdi af a's afvigelse fra b og den anden er den absolutte værdi af b's afvigelse fra a.

Procentvis afvigelse

Når man vil regne den procentvise afvigelse ud, skal man finde ud af med sig selv, hvad det er man finde ud af. Hvis man vil finde ud hvor meget b afviger fra a ift. a i procent så er det (b-a)/a. 

Hvis man vil finde ud hvor meget b afviger fra a ift. b i procent så er det (b-a)/a. 

Lad os tage udgangspunkt i din regnesitation. Her er man interesseret i hvor meget m afviger fra v ift. v, dvs. man har (m - v)/v. 

NB. Du behøver ikke at gange med '100 %'. Hvis du får den procentvise afvigelse til 0,12 så siger det sig selv at der er tale om 12 hundrededele, det er jo hvad 0,12 er. 

- - -

...............


Svar #5
15. januar 2019 af morten039

Mange gange tak for forklaringen alle sammen! Især Anonoym000s forklaring!


Skriv et svar til: Har aldrig forstået "procentvis afvigelse"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.