Matematik

Forskrift til parabel og cirkel

21. januar 2019 af ToodyEnding - Niveau: A-niveau

Hej derude

Sidder pt med en opgave omhandlende et køletårn som jeg har vedhæftet. For at regne opgave nogle af opgaver tænker jeg, at jeg har brug for forskrifterne til parabeldelen og cirkeldelen. Tænker at dette har noget at gøre med, at delene har fælles tangent i punktet ved overgangen, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at komme i gang.

Vedhæftet fil: Projektoplæg.doc

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2019 af StoreNord

Parablen har den mindste hældning.
Dens toppunkt må vel være (24,0) og den går gennem (13,54) og et andet punkt symmetrisk overfor.

Jeg kan ikke se, hvordan den kan have toppunkt i overgangen? --

Og dog - det er måske en liggende parabel?

Så er det nok bedst at lægge tårnet ned, når du skal beregne volume.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar 2019 af SuneChr

.SP 210120192253.JPG

Vedhæftet fil:SP 210120192253.JPG

Svar #3
21. januar 2019 af ToodyEnding

@SuneChr Vil jeg her så bare skulle regne forskrift som en parabel, selvom den er opdelt i to?

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar 2019 af SuneChr

P.g.a. symmetrien om x-aksen behøver vi kun at interessere os for cirkelbuen og parabelbuen, der ligger over x-aksen. Parablen har toppunkt i (0 , 13) og har forskriften  p (x) = ax2 + 13  Find a.
Lad cirklens centrum (0 , y0) ligge på y-aksen, hvor y0 > 13 og lad de to punkter (- 18 , 15) og (0 , 13) gå gennem cirklen med ligningen  x2 + (y - y0)2 = r2   Beregn y0 og r ved indsættelse af de to punkter for cirklen.


Skriv et svar til: Forskrift til parabel og cirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.