Matematik

Emneopgave i eksponentielle og potensielle sammenhænge

31. januar 2019 af Camillab02 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Emneopgave i eksponentielle og potensielle sammenhænge:


Hej, jeg mangler hjælp til dette spørgsmål, til min aflevering der skal afleveres i morgen, håber nogen kan hjælpe!!. Mit emne er eksponentielle og potensielle sammenhænge og dette er spørgsmålet

"Hvad er forskellen på tilvæksten for en lineær og en potensiel funktion? Hvordan ses det i en tabel og på deres grafer?"


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. januar 2019 af SuneChr

De tre typer af vækstfunktioner, lineær, potentiel og eksponentiel, kan ordnes hierarkisk efter deres mest kraftige væksthastighed. Er de alle tre voksende, vil tilvæksten være mindst for den lineære, den potentielle vil vokse noget kraftigere,  og kraftigst er den eksponentielle funktion. Tegn de tre funktionstyper og betragt hvor stærkt de vokser, når x vokser.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2019 af mathon

lineær vækst:
                                        \small \frac{\mathrm{d} f}{\mathrm{d} x}=a
potensvækst:
                                        \small \frac{\mathrm{d} f}{\mathrm{d} x}=a\cdot \frac{y}{x}

eksponentiel vækst:
                                        \small \frac{\mathrm{d} f}{\mathrm{d} x}=\ln(a)\cdot y


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. januar 2019 af oppenede

#1

Er de alle tre voksende, vil tilvæksten være mindst for den lineære, den potentielle vil vokse noget kraftigere,  og kraftigst er den eksponentielle funktion.

Ikke enig i det første, da f.eks. f(x) = 2·x0.5  vokser langsommere end f(x) = 2 + x


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. februar 2019 af mathon

#3
          \small \textbf{\textsl{En sammenligning b\o r v\ae re med samme a-v\ae rdi.}}


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2019 af oppenede

#4

#3
          \small \textbf{\textsl{En sammenligning b\o r v\ae re med samme a-v\ae rdi.}}

Så siger vi det... Men det ændrer bare ikke på at det som #1 skriver er forkert, da man
så kunne tage som eksempel at  f(x) = ½x + 2  har større tilvækst end   f(x) = 2·x0.5.


Skriv et svar til: Emneopgave i eksponentielle og potensielle sammenhænge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.