Kemi

HNMR-spektre - bestemme struktur for ester

15. februar 2019 af Amarillo - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg har brug for hjælp til en kemiopgave fra Kemi A eksamen fra maj 2017. 

Det drejer sig om et HNMR spektre for en ester som man skal bestemme struktur for og argumentere ud fra intregral kurve, kemiske skift og koblingsmønstre.

Jeg har lavet et skema med mine observationer, men jeg kan slet ikke komme igang med at bestemme en struktur. Det giver slet ikke meing i mit hoved hvordan der kan være syv ækvialente 1H-kerner eller der er fem nabo 1H kerner

Er der nogen der kan sætte mig igang eller komme med et hint?


Svar #1
15. februar 2019 af Amarillo

Skema


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. februar 2019 af ChemistryIsKey

Hmm der må være noget mere tilstede i molekylet end bare en ester. Når man ser en singlet ved kemisk skift omkring 10, svarer det næsten altid til et aldehyd - så du må have både en ester- og en aldehydfunktionalitet.

Dine integraler er ikke helt rigtige - Måske har du målt med lineal og beregnet derfra, men det er lettere bare groft at se på integralernes relative højde. Jeg ville sige, at dine signaler integrere til 1:2:2:2:2:3, hvilket giver 12 protoner i alt. Dine nabo-H'er er rigtige. Prøv at se om du kan finde en struktur der passer på baggrund af den info :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2019 af janhaa

#2

Hmm der må være noget mere tilstede i molekylet end bare en ester. Når man ser en singlet ved kemisk skift omkring 10, svarer det næsten altid til et aldehyd - så du må have både en ester- og en aldehydfunktionalitet.

Dine integraler er ikke helt rigtige - Måske har du målt med lineal og beregnet derfra, men det er lettere bare groft at se på integralernes relative højde. Jeg ville sige, at dine signaler integrere til 1:2:2:2:2:3, hvilket giver 12 protoner i alt. Dine nabo-H'er er rigtige. Prøv at se om du kan finde en struktur der passer på baggrund af den info :)

enig


Skriv et svar til: HNMR-spektre - bestemme struktur for ester

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.