Matematik

To drilske opgaver

18. februar 2019 af WhatTheFu - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Jeg er nu gået videre til de to næste opgaver, men har svært ved dem begge.

I opgave 6 kan jeg ikke udregne f(x) = 0 på mit CAS-værktøj, for at finde grænserne, og kan derfor ikke komme videre. 

I opgave 7 har jeg tegnet en graf for f og y, hvor jeg kan se skæringspunkterne og har uddraget x værdierne: 1 og 4. så har jeg sagt \int_{4}^{1}(x^2 + 16/(x^2)) dx og får så noget sikkert helt forkert; 33. Hvad skal jeg gøre?

Og hvad er nogle gode fifs til b samt c?

Vedhæftet fil: to opg.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. februar 2019 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. februar 2019 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2019 af peter lind

Du må bruge dit casværktøj forkert og hvis du vil vide mere må du melde nøjagtigt hvad du har indtastet og hvad dit CAS værktøj har meldt tilbage.

Analytisk er det altså hovedregning. sæt sin(x) ud foran en parentes og brug 0 reglen

Opgave 7 er det område M dækker ikke tilstrækkelig defineret. Grænserne for x er ikke ordentlig beskrevet og grænsen for y givet ved y≥17 eller y≤17


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. februar 2019 af PeterValberg

Mon ikke der tænkes på arealet mellem graferne?

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #5
18. februar 2019 af PeterValberg

Se eventuelt video nr. 9 på denne videoliste < LINK >

og eventuelt dette < LINK > om omdrejningslegemer

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #6
18. februar 2019 af WhatTheFu

#3

Du må bruge dit casværktøj forkert og hvis du vil vide mere må du melde nøjagtigt hvad du har indtastet og hvad dit CAS værktøj har meldt tilbage.

Analytisk er det altså hovedregning. sæt sin(x) ud foran en parentes og brug 0 reglen

Opgave 7 er det område M dækker ikke tilstrækkelig defineret. Grænserne for x er ikke ordentlig beskrevet og grænsen for y givet ved y≥17 eller y≤17


Jeg har skrevet følgende på min Tnspire: solve(sin(x)+(sin(x))^2=0,x) =         x = 90*(4*n5-1 or x = 180*n6)

Jeg kan ikke indsætte grænsen x ∈ [0,2π] Da den ikke forstår udtrykket


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. februar 2019 af peter lind

Du skal sætte dit CAS værktøj til at regne i radianer. Dit CAS værktøj bruger muligvis pi i stedet for π


Brugbart svar (1)

Svar #8
18. februar 2019 af ringstedLC

Slå op i manualen og find ud af hvordan man indtaster intervaller i TnSpire. Det er et helv... med periodiske funktioner, når du ikke kan begrænse resultaterne.


Brugbart svar (1)

Svar #9
19. februar 2019 af PeterValberg

Du skal medtage intervallet for x efter parentesen, når du bruger solve().
Du skal brugen en lodret streg lige efter parentesen, se eventuelt billedet...

solve(sin(x)+(sin(x))2=0,x)|0≤x≤π

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (1)

Svar #10
19. februar 2019 af StoreNord

#0

Hvis du i opgave 6 bruger Geogebra, er du nødt til at have endepunkterne med når du skal integrere.


Skriv et svar til: To drilske opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.