Matematik

Firkanter.

06. marts 2019 af Jessielorentsen - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg står og skal løse dette spørgsmål, og jeg er simeplthen så lost

En firkant har sidelængderne 3,4,5 og 6. Vinklen mellem siderne der er 3 og 4 er 27 grader. Trianguler firkanten og beregn dens vinkler og areal


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2019 af PeterValberg

Opdel firkanten i to trekanter ved at indtegne en diagonal.
Bestem vinkler vha. cosinusrelationerne.
Bestem arealerne af de to trekanter vha. "den halve appelsin" < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts 2019 af PeterValberg

Hvis du ikke i opgaven får en tegning, så lav først en skitse,
det gør det lidt nemmere at se, hvornår du kan benytte hhv.
en cosinusrelation eller en sinusrelation.
På baggrund af de givne oplysninger, så kan firkanten se således ud:

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #3
06. marts 2019 af Jessielorentsen

Jeg er virkelig bagud på dette emne, da jef har ligget syg, så jeg forstår ingenting. Hvis en af jer evt. har tid til at gennemgå alt hvad jeg skal gøre trin for trin, så ville det virkelig være en stor hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. marts 2019 af PeterValberg

Se video nr. 16 og 19 på denne videoliste < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror ikke tegningen i #2 er rigtig. Sidelængderne er nævnt i ordenen 3,4,5,6, men på tegningen er det 3,4,6,5. Det giver dog ikke de store forskelle i beregningerne. Der er kun vinklerne ADC og ABC, der bliver anderledes.

#3 Du kan godt bruge tegningen i #2 til de fleste af beregningerne. Se først på trekant ABD. Siden BD finder du ved hjælp af cosiunsrelationen: BD2 = AB2+AD2-2AB*AD*cos(A). Når du har funde BD, kan du finde vinklerne ADB og ABD, idet:

\frac{sin(\angle BAD)}{BD}=\frac{sin(\angle ABD)}{AD}=\frac{sin(\angle ADB)}{AB}

(Dette kaldes sinusrelationerne. De skrives ofte med tæller og nævner byttet om, men i dit tilfælde er det nemmest med sinus i tælleren)

Når du har vinklerne går du videre til den anden trekant. Her kender du alle tre sider (husk at bytte om i forhold til #2). Du kan så finde én af vinklerne med cosinusrelatonen. De to andre kan du finde ved hjælp af sinusrelationerne.


Skriv et svar til: Firkanter.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.