Fysik

Hjælp til forsøg med radioaktiv væske

23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal argumentere for hvorfor den eksperimentelle halveringstid for Ba-137 er større end den teoretiske. Kan man godt sige at antal tællinger er omvendt proportional med halveringstiden eller hvordan afhænger de størrelser af hinanden??

Hvilke andre ting kunne det skyldes, at man får en højere værdi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2019 af mathon

Aktiviteten
                        \small A=k\cdot N(t)=\frac{\ln(2)}{T_{\frac{1}{2}}}

                         \small A\cdot T_{\frac{1}{2}}=\ln(2)\cdot N(t)

Hvis aktiviteten A og halveringstiden T_{\frac{1}{2}} er omvendt proportionale, skal \ln(2)\cdot N(t) være konstant, hvilket ikke er tilfældet, da N(t) er halveret efter 2.6 minutter.

I tælleren er der en lille forsinkelse mellem registrering og displayvisning.
Endvidere skal måleafstanden til target være meget præcis.


Svar #2
23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet)

Men hvis ikke GM-røret kan registrere så mange tællinger, så må halveringskonstanten blive større, men hvorfor?

Og skal jeg bruge aktivitet for en graf hvor jeg har tælletallene op ad y-aksen og tid hen ad x-aksen? Hvorfor?


Svar #3
23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet)

Eller skal jeg bruge henfaldsloven: N(t)=N_0*(0,5)^t/T_1/2?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg efterlyste en beskrivelse i en anden tråd, du har startet om emnet. I tråden her giver du én af de oplysninger, jeg efterlyste, nemlig, at du har benyttet et GM-rør som detektor.

Enhver detektor har en dødtid. Hvis et gammakvant udløser detektoren, går der en kort tid inden den kan udløses igen. For GM-røret skyldes det, at spændingsforskellen mellem rørets to elektroder falder kortvarigt ved udløsningen. Røret ska så genoplades inden det er klar til næste udløsning. Det resulterer i, at ved store aktiviteter vil en del af gammakvanterne ikke kunne udløse røret, fordi det er under opladning. Derfor bliever tælletallene mindre, end de burde være. Du får derfor et for lille tælletal til beregningen af halveringstiden. Den bliver derfor for stor.


Skriv et svar til: Hjælp til forsøg med radioaktiv væske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.