Fysik

Gnidningskraf og kraft man trækker med

26. marts 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau
Hej! Hvordan skal man beregne F_træk i den her opgave? Er gnidningskraftens arbejde den samme som for F_træk i det her tilfælde. Fordi så tænkte jeg at man skulle bruge formlen A=F•s•Cos(x)

Svar #1
26. marts 2019 af Stjerneskud2016

Mine beregninger

Vedhæftet fil:opgave med krafter.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2019 af jnl123

Skal du ikke opstille en ligning hvor du sætter Ftræk = det resulterende af de 3 andre krafter?


Svar #3
26. marts 2019 af Stjerneskud2016

Hvordan skal jeg opstille ligningen?

Altså jeg forstår at den resulterende kraft er 0

gnidningskraften er med - i fortegnet?

Skal man så skrive: 0=44190+41525.01691-8305?

jnl123


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2019 af mathon

             


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. marts 2019 af mathon

                                 \small \begin{array}{llclcl} \textup{lodrette kr\ae fter:}\\ \textup{tyngdekraft:}&\mathbf{F}_{tyn}&=&m\cdot \mathbf{g}\\\\ \textup{normalkraft:}&\mathbf{F}_{N}&=&-\mathbf{F}_{tyn}\\\\ \textup{vandrette kr\ae fter:}\\ \textup{friktionskraft:}&\mathbf{F}_{\mu }&=&-\mu \cdot m\cdot g\\ \textup{tr\ae kkraft:}&\mathbf{F}_{tr\ae k}&=&\mathbf{F}\cdot \cos(20\degree) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. marts 2019 af peter lind

Normalkraften er m*g -m*g*cos(70º)


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. marts 2019 af mathon

korrektion:

                                 \small \small \small \begin{array}{llclcl} \textup{lodrette kr\ae fter:}\\ \textup{tyngdekraft:}&\mathbf{F}_{tyn}&=&m\cdot \mathbf{g}\\ \textup{normalkraft:}&\mathbf{F}_{N}&=&m\cdot g\cdot (1-\cos(70\degree))\\\\ \textup{vandrette kr\ae fter:}\\ \textup{friktionskraft:}&\mathbf{F}_{\mu }&=&-\mu \cdot m\cdot g\cdot (1-\cos(70\degree))\\ \textup{tr\ae kkraft:}&\mathbf{F}_{tr\ae k}&=&\mathbf{F}\cdot \cos(20\degree) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. marts 2019 af mathon

korrektion 2:

              \begin{array}{llclcll} \textup{lodrette kr\ae fter:}\\ \textup{tyngdekraft:}&\mathbf{F}_{tyn}&=&m\cdot \mathbf{g}\\ \textup{normalkraft:}&F_{N}&=&m\cdot \textup{g}-F\cdot \cos(70\degree)\\\\ \textup{vandrette kr\ae fter:}\\ \textup{friktionskraft:}&\textup{F}_{\mu }&=&-\mu \cdot\left ( m\cdot \textup{g}-F\cdot \cos(70\degree) \right )&\textup{modsat den nedadg\aa ende bev\ae gelsesretning} \\ \textup{tr\ae kkraft:}&\mathbf{F}_{tr\ae k}&=&\mathbf{F}\cdot \cos(20\degree) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. marts 2019 af mathon

modsat den nedadgående bevægelsesretning  \rightarrow modsat den vandrette bevægelsesretning


Skriv et svar til: Gnidningskraf og kraft man trækker med

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.