Matematik

AKUT. En lineære funktion der beskriver omkostningerne???

18. maj 2019 af lykkeeeeee - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg håber virkelig, at der er en der kan hjælpe mig her. Jeg er gået stå i min opgave, da jeg ikke kan knække koden til den og simpelthen har set internettet og youtube tomt for linære funktioner. Der er bare ingen der kan fortælle mig hvordan jeg gør i mit scenarie. 

Opgaven hedder: 
Opstil en lineær funktion, som beskriver Carlsbergs omkostninger ved produktion af Carlsberg Sport.  
For læskedrikken Carlsberg Sport, koster det kr. 20.000,- at starte produktionen op og for hver palle de producerer, koster det 450,- kr. 

Har i NOGEN idé om hvordan jeg kan løse denne opgave? 

Forhåbnings hilsner herfra


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2019 af Anders521

Start med at indføre passende variable.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. maj 2019 af ringstedLC

\begin{align*} \text{F\o rste kasse}: & \;20000+450\cdot 1 \\ Omk(x) &= \;? \end{align*}


Svar #3
18. maj 2019 af lykkeeeeee

#2

\begin{align*} \text{F\o rste kasse}: & \;20000+450\cdot 1 \\ Omk(x) &= \;? \end{align*}

Det giver jo 20450-, Men det kan da næppe være så simpelt???

Det koster noget og starte produktionen op (de faste omkostninger) og efter koster det noget at producere hver enkel enhed (de variable omkostninger). 

Er din ligning, så den jeg skal tage ind i en linære funktion med y = a x + b?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2019 af ringstedLC

Tænk på, hvis jeg nu skulle lave x kasser, og ikke én kasse.


Svar #5
18. maj 2019 af lykkeeeeee

Hm.. Kan du forklare det så firkantet som du overhovedet kan? Jeg har ikke knækket koden til ligningen, da første kasse er 20450-, men hvad menes der så med x'et nedenunder du omtaler - Omk( x )=??


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2019 af ringstedLC

Rettelse til #2:

\begin{align*} \text{F\o rste palle}: \end{align*}

#5: Omkostningen 20450,- er ikke så vigtig, det er mere hvordan det fremkom:

\begin{align*} 20450=Omk({\color{Red} 1}) &= 20000+450\cdot {\color{Red} 1} = 450\cdot {\color{Red} 1}+20000 \\ Omk({\color{Red} x}) &= \;? \end{align*}


Skriv et svar til: AKUT. En lineære funktion der beskriver omkostningerne???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.