Fysik

Er atomenergi mere miljøvenlig end andre energikilder?

05. juni 2019 af Xpq - Niveau: 9. klasse

Hejsa jeg skal til naturfagsprøve om 2 dage og har et spørgsmål jeg ikke lige helt ved hvordan jeg skal svare på. Spørgsmålet lyder sådan; Er atomenergi mere miljøvenlig end andre energikilder? nogen som kan hjælpe, på forhånd tak for hjælpen:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2019 af ringstedLC

Atomenergi betragtes ikke i Danmark som miljøvenlig pga. deponeringen af det radioaktive affald. Hvis der ses bort fra dette problem, er atomenergi sikkert mere miljøvenligt, da produktionen ikke udleder kuldioxid.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2019 af gerthansen

nu er spørgsmålet om du mener både fusion og fission, for hvis ja, så er fusion nok en af de reneste, hvis ikke den reneste måde at lave energi på, da biproduktet er helium, som er alligevel er en begyndende mangelvare. Men i forhold til fission, så er det også en meget ren og sikker måde at lave energi, men som sagt har du affaldet, men det er virkelig ikke så slemt som folk får det til at lyde som om. Dog er ulempen at hvis det går galt, så går det meget galt.


Skriv et svar til: Er atomenergi mere miljøvenlig end andre energikilder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.