Kemi

Spinspin-splitting - hvad skyldes det?

06. august 2019 af Minniei - Niveau: A-niveau
Jeg forstår ikke, hvorfor H-NMR-signaler splittes.

Jeg vil lige komme ind på, hvad jeg forstår (i tilfælde af at jeg har misforstået hele metoden); hvis man har en gruppe på ækvivalente H-atomer på nabo-C-atomet på 2 H-kerner, er det muligt at kernerne opfører sig som følgende:
a) spin op+spin op
b) spin ned+spin ned
c) spin op+spin ned
c2) spin ned+spin op

De to sidstenævnte påvirker ikke nabo C-atomets H-kerne, så her er B0 = Beffektiv og et signal (der er dobbelt så kraftigt som for de to færste mulige udfald), hvilket svarer til det forventede kemiske skift, som vil optages på H-NMR-spektrummet.

Udfaldet a vil gøre Beffektiv større end B0, da de to H-atomers magnetfelter vil forstærke det magnetfelt som nabo C-atomets H-kerner vil påvirkes af. Jeg forstår ikke, hvordan dette vil resultere i, at nabogruppens ækvivalente H-atomer vil vise et højere kemisk skift på HNMR-spektrummet.

For udfaldet b forstår jeg det som, at udfaldet b vil gøre Beffektiv svagere end B0, hvorfor der vises et signal, som får et lavere kemisk skift. Her forstår jeg heller ikke helt, hvorfor et svagere Beffektiv vil resultere i et lavere kemisk skift.
Skyldes det at jo større Beffektiv er desto større en forskel er der mellem energiforskellen på spin op og spin ned? Så når Beffektiv gøres lavere, skal der en lavere resonansfrekvens til, før at vi kan få H-kernen til at skifte spin.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2019 af Heptan

Det er helt korrekt. Ved deskærmning er energiforskellen større, da det effektive magnetiske felt er mere ekstremt, så det kræver mere energi at flippe spinnet.


Skriv et svar til: Spinspin-splitting - hvad skyldes det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.