Matematik

Definitions og værdi mængden

10. september 2019 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Halløj SP

Så jeg sidder fast ved det her om hvad definitionsmængde og værdimængde er og tænkte om der en venlig sjæl som kunne hjælpe og uddybe definere.

Jeg hvad det er 1/x og lignende, men vil gerne vide hvordan jeg ud fra grafer/funktioner kan aflæse det her.

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2019 af StoreNord

c)
                                f(x)=\left\{\begin{matrix} 3/2\: x & :0\leq x\leq 14\\20 & :14\leq x\leq \infty \end{matrix}\right.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. september 2019 af ringstedLC

a) Def.-mængden er de x-værdier, der kan sættes ind i forskriften. Da graferne for funktionerne både starter og ender med en lukket "bolle", skal bollernes x-værdi medtages:

\begin{align*} \text{Eksempler:}\\ b(26) &= \text{udefineret} \\ f(20) &= 8 \text{, defineret} \\ \end{align*}

Aflæs x-værdierne af bollerne.

b) Vær.-mængden er de y-værdier som funktionernes grafer kan blive.

\begin{align*} \text{Eksempler:}\\ b_{min.}=E_{min.}=F_{min.} &=\;? \\ b_{maks.}=E_{maks.}&\neq F_{maks.} \end{align*}

c) #1 Ups.:

\begin{align*} b(x) &= \left\{\begin{matrix} \tfrac{20}{14}x=\tfrac{10}{7}x\;,\;0\leq x\leq 14\\20\;,\;14<x\leq 25\end{matrix}\right. \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. september 2019 af ringstedLC


Svar #4
11. september 2019 af KageSpiseren

Vil gerne vide 1 ting mere. er det muligt at skrive funktionen for b udover f(x)=1.43x som er linjen, men også hvordan den knækker?


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. september 2019 af StoreNord

Det tror jeg ikke. I x=14 blir den bare til en konstant funktion. Hvis man ville lave den i geogebra, skriver man det en særlig måde, som på den grønne baggrund. Men det er en anden sag.Skærmbillede fra 2019-09-11 18-32-24.png


Svar #6
11. september 2019 af KageSpiseren

tusind tak!


Skriv et svar til: Definitions og værdi mængden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.