Biologi

søens onde cirkel

10. oktober 2019 af carolinesvanee - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal forklare søens onde cirkel i en søs økosystem, vi har følgende fagord som skal indgå i vores besvarelse:

Nærringsstoffer, ilt, vandplanter, rovfisk, fredfisk, dyreplankton, planteplankton, fotosyntese, nedbrydere, respiration

Jeg har besvaret søens onde cirkel, men der er nogle fagord jeg mangler som nedbrydere og respiration, nogle som kan hjælpe med at flette det ind i min tekst,, og rette hvis der er noget som ikke passer sammen?

- Den onde cirkel starter ved, at der bliver tilført organisk stoffer til søen eller nærringsstoffer som nitrat og fosfos. Når det sker, opstår der flere planktonalger - vandet bliver uklart, på grund af de mange alger som er grønne og grumset - Vandplanterne nede på bunden dør på grund af de ikke har nok ilt nede på bunden og solen kan ikke trænge ned til dem, som resultere i, at de ikke kan lave deres fotosyntese. - rovfiskene kan ikke få øje på deres bytte nede i vandet, da algerne skygger og der er beskidt nede i vandet - det gør så, at der kommer mange flere fredfisk, fordi de jo ikke bliver spist af rovfiskene


Skriv et svar til: søens onde cirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.