Kemi

Beregning af ∆G

14. oktober 2019 af jegkanikkefindeetnavn (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej:-)

Jeg skal bestemme om dannelsen af nitrogenoxid til dinitrogen ved en reaktion kan forløbe spontant.
For at gøre dette tænker jeg at beregne ?G ud fra: ?G = ?G° + R * T * ln(y), hvor jeg fik ?G° i forrige opgave til at være -612,4 og Y bliver 1,77*10^9 bar^-1. 

Hvilken værdi skal gaskonstanten have, tænkte umiddelbart 8,134 J/(mol*K), men så passer det vel ikke med enhederne, for hvad sker der så med bar^-1?

Håber virkelig, at der er en som kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2019 af Sveppalyf

Du skal bare bruge den gaskonstant med SI-enheder, altså 8,134 J/(mol*K).

Når du bruger den formel dér, så skal Y udregnes med aktiviteter. Et tryk omregnes til aktivitet som 

a = p/po (hvor po = 1 bar)

Så i princippet indsætter du bare trykkene i bar, men udelader enheden. Så Y bliver enhedsløs.

Er det denne reaktion?:

2 NO(g) → N2(g) + O2(g)

Her er 

Ya = a(N2) * a(O2) / a(NO)2

Jeg kan ikke lige se hvorfor du skulle få bar-1? Hvis du indsætter trykkene i stedet for aktiviteterne, så bliver den stadig enhedsløs.


Svar #2
14. oktober 2019 af jegkanikkefindeetnavn (Slettet)

Det er denne reaktion: 2 NO(g) + 2H2 (g) → N2(g) + 2H2O(g), er det så ikke korrekt at enheden er bar^-1

Jeg er garanteret helt galt på den


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. oktober 2019 af Sveppalyf

Nå ok, så har du nok skrevet reaktionsbrøken rigtigt op.

Formlen siger

ΔG = ΔGo + R*T*ln(Ya)

Altså Ya er reaktionsbrøken med aktiviteter. Hvis du har trykkene i bar, så indsætter du dem bare uden enheder. Ya skal være enhedsløs.


Svar #4
14. oktober 2019 af jegkanikkefindeetnavn (Slettet)

Tusind tak, det giver mening


Skriv et svar til: Beregning af ∆G

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.