Matematik

hjælpe mig plz

26. oktober 2019 af Yosof - Niveau: 10. klasse

et cykelhjul er typisk 26". hvor mange gange drejer cykelhjul på en kilometter?????


Svar #1
26. oktober 2019 af Yosof

jeg har brug for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. oktober 2019 af Nerd24

Jeg har brug for mere informationer eller så skal du forklare opgaven bedre for at jeg kan hjælpe dig


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. oktober 2019 af mathon

           \small \begin{array}{llll} 1.&\textup{omkreds af hjul}&O=\pi \cdot 26''=\pi \cdot 26\cdot \left ( 2.54\; cm \right )=207.471\; cm\\\\ 2.&\textup{antal omgange pr. km.}&N=\frac{10^5\; cm}{207.471\; \frac{cm}{omgang}}=482\; omgange \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

#2 der er ikke brug for flere informationer.

Regn antallet af engelske tommer (") om til cm. For cykelhjul er det diameteren, man angiver. Ud fra det kan du regne omkredsen ud. Divider så 1km med omkredsen, så har du antallet.

En lille pudsighed: Der går 2,54 cm på 1". Ved omregningen til omkreds skal man bruge π. 2,54cm*π ≈ 8cm, så man kan finde omkredsen i cm ved at gange tommeantallet med 8. (En mere præcis værdi er 7,98cm/".)

Man angiver størrelser af cykelhjul i engelsek tommer diameter og somme tider i cm omkreds.


Skriv et svar til: hjælpe mig plz

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.