Matematik

Er diameteren 60mm eller er der noget I kan bidrage med?

07. november 2019 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg tror ærligt bare diameteren er 60mm men vil garantere mig selv med udregning og kender ingen formler eller lignende og vil vide om nogen der har forstand på dette?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2019 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du skal sætte dig ind i geometrien inden du søger formlen. Der er nederst til venstre i den krumme flade et punkt, hvor der er overgant til et vandret stykke. Kald dette punkt A. Tilsvarende er der et punkt nederst til højre med overgang fra kugle til cylinder. Kald det C. Et tredie punkt af samme slags har du øverst til højre. Det kalder du B.

Sammenlign AB med målene. Gør det samme med AC og med BC. Vikel C er ret, så du har en retvinklet trekant, hvor du kender to af siderne. Så skulle formlen gerne være kendt.


Svar #3
07. november 2019 af KageSpiseren

#2

Du skal sætte dig ind i geometrien inden du søger formlen. Der er nederst til venstre i den krumme flade et punkt, hvor der er overgant til et vandret stykke. Kald dette punkt A. Tilsvarende er der et punkt nederst til højre med overgang fra kugle til cylinder. Kald det C. Et tredie punkt af samme slags har du øverst til højre. Det kalder du B.

Sammenlign AB med målene. Gør det samme med AC og med BC. Vikel C er ret, så du har en retvinklet trekant, hvor du kender to af siderne. Så skulle formlen gerne være kendt.

Forstår ikke helt. Kan du forklare med tal og illustration


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. november 2019 af Soeffi

#3.

Vedhæftet fil:1920681.png

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

I #4 er vist en trekant. Der er ikke den, jeg har foreslået, men idéen er næsten den samme.

Du har her en retviklet trekant, hvor du kender hypotenusen og den vandrette katete. Så kan du finde den lodrette katete.

Den trekant, jeg foreslog har samme nedre venstre punkt som jeg har kaldt A. Siderne er dobbelt så lange. De giver lidt simplere tal at regne med: AC = 160mm, AB = 50mm og BC= d.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. november 2019 af Soeffi

#5

Vedhæftet fil:1920681 (1).png

Skriv et svar til: Er diameteren 60mm eller er der noget I kan bidrage med?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.