Kemi

Jeg har forholdet mellem min base og syre og jeg har den samlet stofmængde af syre og basen. Hvordan finder jeg de nye stofmængder altså n(efter)?

21. november 2019 af Amalie1234324 - Niveau: A-niveau

Jeg har forholdet mellem min base og syre og jeg har den samlet stofmængde af syre og basen. Hvordan finder jeg de nye stofmængder altså n(efter)?

Vedhæftet fil: hjælppp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2019 af janhaa

legg inn hele oppgava


Svar #2
21. november 2019 af Amalie1234324

Det er ikke en opgave men et forsøg.

Der fremstilles en phoshatpuffer af Na2HPO42*2H2O og NaH2PO4*2H2O med 100 mL destilleret vand. Samt en acetatpuffer med CH3COONa*3H2O med 90 mL destilleret vand og tilsat HCl. 

Rapporten skal indholde en beregning af hvor meget af hhv. 0,05M HCl og 0,05M NaOH, der skal tilsættes til hvert puffersystem for at pH ændres én enhed fra den oprindelige værdi. Sammenlign med de eksperimentelle data. Overvej hvorvidt det er mest rigtigt at anvende alle aktuelle masser og koncentrationer fra laboratoriet eller at anvende værdierne fra opgave D18 når i skal sammenligne med jeres eksperimentelle grafer. 

Det er det samme forsøg/spg som der bliver spurgt om i linket

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1714628


Svar #3
21. november 2019 af Amalie1234324

Her er noget mere til det som jeg har lavet

Vedhæftet fil:mere til opgaven.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2019 af umolich

Hvis du har forholdet og den samlede stofmængde, er det bare to ligninger med to ubekendte der skal løses:

\begin{align*} &n_b+n_s=kendt \\ &{n_b}/{n_s}=kendt \end{align*}


Svar #5
21. november 2019 af Amalie1234324

Kan du uddybbe det lidt? Jeg er ikke helt med? nb og ns er det stofmængden efter eller før.  Og i den øverste ligning skal jeg så indsætte den samlet stofmængde der hvor der står kendt?

og i den nederste ligning skal jeg indsætte forholdet mellem syren og base i der hvor der står kendt. Er det rigtig forstået?, og så derefter løse de to ligninger med de to ubekendte


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. november 2019 af umolich

Men gør som Heptan foreslår i det spørgsmål du selv henviser til.


Svar #7
21. november 2019 af Amalie1234324

Heptan siger "Beregn pH i pufferopløsningen. Brug derefter pufferligningen til at beregne hvor meget syre eller base der skal tilsættes for at pH ændres 1 enhed." Alt det har jeg regnet ud. Jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre med :

Overvej hvorvidt det er mest rigtigt at anvende alle aktuelle masser og koncentrationer fra laboratoriet eller at anvende værdierne fra opgave D18 når i skal sammenligne med jeres eksperimentelle grafer. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. november 2019 af umolich

Njarh, for i din anvendelse af pufferligningen har du glemt nHCl som er den variabel der bliver spurgt efter i opgaven. Du løser blot for x. Så:

x=\frac{n_b-n_{HCl}}{n_a+n_{HCl}}

Og du kender nb og na fra "mere til opgaven"-billedet.


Svar #9
21. november 2019 af Amalie1234324

Nårrh, skal jeg så indsætte 0,05 på x´ens plads som er forholdet mellem de to, og isolere n(HCI)


Brugbart svar (1)

Svar #10
21. november 2019 af umolich

#9

Nårrh, skal jeg så indsætte 0,05 på x´ens plads som er forholdet mellem de to, og isolere n(HCI)

Præcis.


Svar #11
21. november 2019 af Amalie1234324

Hvad skal jeg efter. Skal jeg bruge den formel du sendte fra starten af? I så fald hvordan skal den bruges. I den øverste ligning hvad er det der er kendt?

Vedhæftet fil:hvad gør jeg nu.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #12
21. november 2019 af umolich

Der bliver spurgt efter hvor meget 0,05 M HCl der skal tilsættes. Du kender derfor c(HCl) og du kender nu n(HCl), så skal du bare finde V(HCl).


Svar #13
21. november 2019 af Amalie1234324

Jeg har lavet den 

Vedhæftet fil:har lavet den.PNG

Svar #14
21. november 2019 af Amalie1234324

Der skal tilsættes 6,68 ml af HCI. Men det er ikke den opgave jeg spørger efter. Det er den her 

Overvej hvorvidt det er mest rigtigt at anvende alle aktuelle masser og koncentrationer fra laboratoriet eller at anvende værdierne fra opgave D18 når i skal sammenligne med jeres eksperimentelle grafer. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
21. november 2019 af umolich

I forhold til den del af spørgsmålet skriver Heptan svaret:

"Det er nok en god idé at bruge de eksperimentelle data når I skal sammenligne, fordi I sandsynligvis ikke har afvejet præcis de angivne masser. Men hvis I alligevel har gjort det, gør det jo ikke nogen forskel."


Svar #16
21. november 2019 af Amalie1234324

Okey, havde bare regnet med at der skulle beregninger med til dette spg. Men tak så


Skriv et svar til: Jeg har forholdet mellem min base og syre og jeg har den samlet stofmængde af syre og basen. Hvordan finder jeg de nye stofmængder altså n(efter)?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.