Fysik

Mekanisk energi. Er dette korrekt beregnet? Korrekt enheder?

15. december 2019 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Er denne opgave korrekt beregnet? (vedhæftet eller link nedunder)

https://imgur.com/a/dAisBdA

Er enhederne rigtige ved v^2? Hvis ikke, hvad gør jeg forkert?

Hvis i har mod på det, så må i også gerne fortælle mig, om mine beregninger her er rigtige:

https://imgur.com/a/O1QW0X7

Mange tak :) 

Vedhæftet fil: svar.png

Svar #1
15. december 2019 af hejmedjer1239

Anden opgave. (vedhæftet)

Vedhæftet fil:Opgaver.png

Brugbart svar (1)

Svar #2
15. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Opgave 1: Jeg har ikke regnet tallene igennem i detailler, men metoden er i orden. Dog vil jeg anbefale, at du regner igennem med bogstaver så langt, deter muligt og husker at forkorte så meget som muligt. Derved vil du opdage, at et af de opgivne tal er overflødigt, så du undgår at skulle have det med i beregningerne. Derudover reducerer det afrundingsfejlene, da der skal færre udregninger til.


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Opgave2 Udregningen er korrekt ud fra den viden, du har til rådighed.

I virkeligheden er accelerationen mindre, fordi vandet også skal accelereres. Noget af det skal jo ind under klodsen. Det giver et tillæg til klodsens inertielle masse. Dette tillæg kaldes den inducerede masse. Jeg ved ikke, hvor stor den er, men det er noget, man kan regne på i hydrodynamik. Størrelsen af den inducerede masse er sammenlignelig med klodsens egen masse.


Svar #4
16. december 2019 af hejmedjer1239

#3

Opgave2 Udregningen er korrekt ud fra den viden, du har til rådighed.

I virkeligheden er accelerationen mindre, fordi vandet også skal accelereres. Noget af det skal jo ind under klodsen. Det giver et tillæg til klodsens inertielle masse. Dette tillæg kaldes den inducerede masse. Jeg ved ikke, hvor stor den er, men det er noget, man kan regne på i hydrodynamik. Størrelsen af den inducerede masse er sammenlignelig med klodsens egen masse.

Tusinde tak for hjælpen. Dejligt altså.


Skriv et svar til: Mekanisk energi. Er dette korrekt beregnet? Korrekt enheder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.