Biologi

Sammenhængen mellem solpåvirkning og risikoen for udvikling af hudkræft

22. december 2019 af nysgerrigelev2 - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg sidder fast i en opgave, hvor jeg skal opstille en hypotese om sammenhængen mellem solpåvirkning og risikoen for udvikling af hudkræft ved at bruge figur 5, der er vedhæftet.

Jeg er i tvivl om hvordan figuren skal aflæses. Skal den forstås som at en mere solbrændt person er mere "modstandsdygtig" overfor lyset, eller noget med at UV-B kategorien er mere farlig, fordi gennemtrængelighedn ikke er så stor, men man alligevel bliver meget solbrændt af den?

Betyder det med andre ord, at jo mindre gennemtrængelighed lyset har, desto farligere er den?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2019 af ringstedLC

Nej, så burde vi jo gå rundt totalt tildækket året rundt og det er som bekendt forbudt.

Man bliver primært solbrændt af UV-B stråling. Din første opfattelse er rigtig; en hud, der er blevet brunet spærrer mere for UV-B stråling, der derfor har mindre gennemtrængelighed.

Eksempler:

- den første dag i vinterferien i Sydens sol eller på højfjeldet giver meget solbruning, hvis ens hudfarve er hvid.

- Mørk- og sort hud solbrændes mig bekendt ikke.


Skriv et svar til: Sammenhængen mellem solpåvirkning og risikoen for udvikling af hudkræft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.