Fysik

mål af glaubersalt

04. januar 2020 af KageSpiseren - Niveau: B-niveau

Hej SP

Da Fysik ikke er min stærkeste side, men et af mine favorit fag har jeg problemer med denne opgave som jeg gerne vil lære og løse eller se den metode man bruger til at løse det så jeg i fremtiden selv kan bruge det:

Temperaturen af natriumthiosulfat (Na2S04) eller glaubersalt, som det også kaldes, måles som funktion af tilført varmemængde. Resultatet af en sådan måling er angivet på figuren. 

a) Bestem på basis af målingerne varmefylden for glaubersalt i fast fase og i væskefasen. 

b) Bestem smeltevarmen for glaubersaltet. 

Man ønsker at benytte glaubersalt som varme- lager i et parcelhus i forbindelse med en alterna- tiv energikilde. Kravet til varmelageret er, at det kan aflevere 100 kWh ved glaubersalts smelte- punkt. 

c) Hvor mange kg glaubersalt skal varmelageret indeholde? 

(graf vedhæftet)

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: Fysik Graf.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2020 af mathon

Bemærk:

Natriumsulfat (Na2SO4) er natriumsaltet af svovlsyre. Dekahydratet af natriumsulfat, Na2SO4·10H2O, er kendt som glaubersalt, opkaldt efter Johann Rudolph Glauber.


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. januar 2020 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. januar 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllr} a)&\textup{varmefylde p\aa \ fast form}&c_s= \frac{40\; \frac{kJ}{kg} }{22\degree C }&=&1.8182\; \frac{kJ}{kg\cdot C}\\\\& \textup{varmefylde p\aa \ v\ae skeform}&c_{l}=\frac{\left (340-310 \right )\; \frac{kJ}{kg}}{\left ( 52-40 \right )\; \degree C}&=&2.50 \; \frac{kJ}{kg\cdot C}\\\\b)&\textup{smeltevarmen:}&L_{smel}\left (290-40 \right )\; \frac{kJ}{kg}&=&250.0\; \frac{kJ}{kg}\\\\c)&\textup{energilagring:}&E=100\; kWh&=&3.6\cdot 10^5\; kJ\\\\&\textup{massebehov:}&m\cdot \left ( 250.0\; \frac{kJ}{kg} \right )=3.6\cdot 10^5\; kJ\\\\ &&m=\frac{3.6\cdot 10^5\; kJ}{250.0\; \frac{kJ}{kg}}&=&1440\; kg \end{array}


Skriv et svar til: mål af glaubersalt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.