Kemi

Afvejning af x antal gram sølvnitrat

07. marts 2020 af TheMathNerd - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg har denne opgave som lyder således:

Du skal til at lave en kemisk reaktion i skolens laboratorium og til det skal du bruge 1,5 mol sølvnitrat. Du har desuden fået af vide, af din lærer, at du også skal bruge 60 gram natriumchlorid.

Også skal jeg svare på dette:

Hvor mange gram sølvnitrat skal du afveje?

Jeg overvejde formlen m = n * M

Som vil se sådan ud

m = 1,5 mol * 58,44 g/mol = 87,66??

Jeg har lidt svært ved forståelse af kemiske skriftlige opgaver så håber nogen kan hjælpe og afklare for mig hvordan jeg takler denne opgave. Tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2020 af UnicornLover

Nu jeg ikke geni her som alle andre på Studiet her, men jeg tror du skal dividere 58,44 med 1,5 mol ellers er jeg også lost (burde give 38,96). det den der trekant med n m M. Har vedhæftet den her.


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. marts 2020 af mathon

                \small \begin{array}{lllll}\textup{masse af }AgNO_3&m(AgNO_3)=\left ( 1.5\; mol \right )\cdot \left ( 169,87\; \frac{g}{mol} \right )=254.805\; g \end{array}


Svar #3
07. marts 2020 af TheMathNerd

Og hvorfor skal jeg gøre det ved at tage den molære masse af sølvnitrat og gange den med det antal mol der er. Kan du forklare? Bare rediger i #2


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. marts 2020 af ringstedLC

Du mangler enheden:

\begin{align*} m &= n\cdot M \\ m &= \;\left (mol\cdot \tfrac{g}{mol}=g \right )=\;?\text{ g} \end{align*}


Svar #5
07. marts 2020 af TheMathNerd

#4 Mathon havde vist at jeg skal tage mol af sølvnitrat og gange med den molære masse, men hvorfor skal jeg gøre det med sølvnitrat og ikke natriumchlorid?

Og opgaven siger jo ikke hvilket stof jeg skal finde gram af. Er det med vilje? og hvordan ville jeg kunne tackle sådan en situation næste gang?


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. marts 2020 af ringstedLC

Prøv lige at læse opgaven en gang til.


Svar #7
07. marts 2020 af TheMathNerd

#6 havde opdaget det var sølvnitrat jeg arbejdede med og ikke natriumchlorid beklager herfra min fejl. undskyld for at spilde jeres tid.


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. marts 2020 af ringstedLC

Ingen årsag, - vi overser alle noget en gang imellem.


Skriv et svar til: Afvejning af x antal gram sølvnitrat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.