Matematik

Løsning af opgave med eksponentielle funktioner - ”kædelinje”-funktion

09. marts 2020 af anymid - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg er ved at løse nogle opgaver i min matematik bog - Teknisk Matematik - i kapitlet om eksponentielle funktioner, og er kommet til opgave 280.

Opgaven går ud på at regne på en ”kædelinje”-funktion, og finde en afstand mellem to bropiller (x).

Jeg er næsten helt på bar bund, og har den + en del andre opgaver i samme kapitel for som lektie, uden helt at kunne komme videre.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at løse denne opgave - jeg håber, at hjælp til denne opgave vil kunne gøre at jeg selv kan løse de andre jeg har for :-) Opgaven er vedhæftet.

Hvad jeg ved:

Jeg går ud fra, at "e" i opgaven må være Euler's tal - og på billedet kan jeg se, at højden er 13. 

Herfra er jeg ret på bar bund, da jeg i tidligere opgaver har regnet på funktionsforskrifter m.v. - det har været en helt anden type, føler lidt at der er noget jeg overser ..

På forhånd rigtig mange tak.

Vedhæftet fil: opgave 280.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. marts 2020 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. marts 2020 af peter lind

Du skal løse ligningen f(x) = 13. Der er to løsninger og det er forskellen mellem dem der er løsningen.

Tips Gang linien med e0,008x og kald e0,00x for y. Det bliver en andengradsligning i y


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. marts 2020 af AMelev

Ad #2 Der er smuttet et 8-tal kald e0,008x for y

Husk, at e^{-0.08x}=\frac{1}{e^{0.08x}}.


Skriv et svar til: Løsning af opgave med eksponentielle funktioner - ”kædelinje”-funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.