Matematik

Hjælp til matematik spørgsmål om SMS'er i Danmark

21. marts 2020 af tonytony - Niveau: B-niveau

Hej er der nogen som har mulighed for at hjælpe mig med min opgave 

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antal sendte SMS’er i perioden 2005-2014 i Danmark.

I en model kan udviklingen i det månedlige antal sendte SMS’er i Danmark i perioden 2005-2014 beskrives ved en funktion af typen f(x)=a⋅x2 +b⋅x+c,

hvor f (x) betegner antallet af sendte SMS’er (målt i mia.) til tidspunktet x (målt i antal måneder efter 1. januar 2005).

a) Benyt tabellens data til at bestemme konstanterne a, b og c.

Jeg ved godt at der skal laves andengradsregression for at finde konstanterne. Men er det stadig muligt, når tabellen kun giver mig 4 ud af 19 punkter??


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2020 af ringstedLC

a) Benyt tabellens data. Det vil sige, at du skal lave regression på tabellen og ikke kun de fire talpar. Modellen giver herved en mere præcis forskrift, end hvis du blot udtager fire tilfældige talpar. De kunne jo fx ligge under modellens egentlige graf og derved give en anden forskrift.


Svar #2
21. marts 2020 af tonytony

#1

Altså jeg har slet ikke modellens graf /bilag. Jeg har kun fået de 4 talpar og intet andet. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2020 af Larsdk4 (Slettet)

#0

Hej er der nogen som har mulighed for at hjælpe mig med min opgave 

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antal sendte SMS’er i perioden 2005-2014 i Danmark.

I en model kan udviklingen i det månedlige antal sendte SMS’er i Danmark i perioden 2005-2014 beskrives ved en funktion af typen f(x)=a⋅x2 +b⋅x+c,

hvor f (x) betegner antallet af sendte SMS’er (målt i mia.) til tidspunktet x (målt i antal måneder efter 1. januar 2005).

a) Benyt tabellens data til at bestemme konstanterne a, b og c.

Jeg ved godt at der skal laves andengradsregression for at finde konstanterne. Men er det stadig muligt, når tabellen kun giver mig 4 ud af 19 punkter??

A: 

5=

B:

Løser du ved hjælp af (toppunket første koordinat) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2020 af Larsdk4 (Slettet)

Kig her 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2020 af ringstedLC

#2: Så er det selvfølgelig iorden. Du kan jo ikke bruge nogen data, du ikke har.

Generelt: 2. gradspolynomiets tre konstanter kan beregnes ved at opstille tre ligninger (kræver tre talpar) og løse dem.

a) Men fordi du har fire talpar, er regression nødvendig.

b)

\begin{align*} f(x) &= \;? \\ f'(x)=0 &= \;? \\ x &= \;?\text{ mdr.} \\ \text{\aa ret} &=\frac{x}{12}+2005=\;?\text{ afrundet nedad til heltal} \end{align*}

#4:

Du skylder vel en forklaring på, hvor den ligning kommer fra. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2020 af Larsdk4 (Slettet)

#5

#2: Så er det selvfølgelig iorden. Du kan jo ikke bruge nogen data, du ikke har.

Generelt: 2. gradspolynomiets tre konstanter kan beregnes ved at opstille tre ligninger (kræver tre talpar) og løse dem.

a) Men fordi du har fire talpar, er regression nødvendig.

b)

\begin{align*} f(x) &= \;? \\ f'(x)=0 &= \;? \\ x &= \;?\text{ mdr.} \\ \text{\aa ret} &=\frac{x}{12}+2005=\;?\text{ afrundet nedad til heltal} \end{align*}

#4:

Du skylder vel en forklaring på, hvor den ligning kommer fra. 

Ved at lave kvadratisk regression. STOP NU 


Skriv et svar til: Hjælp til matematik spørgsmål om SMS'er i Danmark

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.