Biologi

Bærer af mere end en blodtype.

26. marts 2020 af sfaf - Niveau: C-niveau

Hej, jeg skriver da jeg ikke kan finde ud af om man kan være bærer af mere end en blodtype, kan man det? Heri ligger om man kan videregive en blodtype man ikke selv har?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2020 af Skaljeglavedinelektier

1) Fænotypisk har man kun 1 blodtype, medmindre man er kimeærisk ift. blodtype, men det er utrolig sjældent og næppe relevant.

2) Du vil altid videregive dine egne gener, men blodtype bestemmes af gener fra både moren og faren, og deri ligger at barnet fænotypisk kan have en anden blodtype, end du selv har, men barnet vil altid have fået et af dine gener og genotypisk fremvise det. Det skyldes dominans, recessiv og codominans. 


Svar #2
27. marts 2020 af sfaf

Okay tak skal lige høre, så hvis min mor har 0 rhesus negativ og far har b rhesus positiv, så får jeg b rhesus positiv fordi det dominere. Men ligger 0 rhesus negativ så stadig i mine gener?

Jeg mener nemlig ikke at det er det samme, som når man har blå øjne, men stadig godt kan videregive en anden øjenfarve end hvad man selv har. Er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2020 af Skaljeglavedinelektier

Du kan ikke ud fra det sige, at du får B rhesus positiv. Det handler om forældrenes genotype, og hvilke gener de videregiver til dig. Du kunne også have 0 rhesus negativ. 

Du kan ikke sige, at "det ligger i mine gener", for det kræve,r at du har fået generne. Har din far fx blodtype B, så kan han have genotypen B0, giver han dig 0, så har du selvfølgelig ikke genet for B. 

Du vil altid videregive dine gener, men dit barns fænotype og genotype opstår på baggrund af både dine og morens gener. 


Skriv et svar til: Bærer af mere end en blodtype.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.