Fysik

Keplers love

10. april 2020 af javannah5 - Niveau: C-niveau
Er der nogle der kan forklare mig hvad billedet om arealloven prøver at vise og fortælle?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Uafhængigt af planetens position, vil den efter tidsintervallet t have gennemfejet et areal. Dette areal har samme størrelse uanset planetens position i forhold til solen.

Svar #2
11. april 2020 af javannah5

‘efter tidsintervallet t have gennemfejet et areal’ jeg har ikke forstået hvad der menes her
Hvad er et tidsinterval?
Hvad mener du med gennemfejet et areal?

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. april 2020 af mathon

Uafhængigt af planetens position, vil dens stedvektor efter tiden t have overstrøget et areal. Dette areal har samme størrelse efter samme tid uanset planetens position i forhold til solen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Et tidsinterval er den tid, der går mellem to tidpunkter. S-tog kører ofte med et tidsinterval på 10 minutter, der er 10 minutter mellem togene. Det, der er angivet som t på figuren er den strækning, planeten gennemløber i løbet af tidensintervallet t. Det kan f.eks. være 24 timer. I så fald er det 24 timer alle tre steder i figuren.

De tre blåfelter har samme areal. Vektoren fra solen til planeten drejes efter planetens bevægelse. Derved vil den bevæge sig over arealet A. Det kaldes for at den gennemfejer området eller den overstryger området.


Svar #5
11. april 2020 af javannah5

Kan man godt sige at arealet fra jorden til solen er altid den samme uanset om hvordan planetens position er
fx at Jordens gennemsnitlige afstand til Solen er 1 AE(areal)= 149,6 mio. km.

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2020 af MandenMedMangeHatte

#5 Nej. Det du har skrevet giver ikke mening. "Man kan sige det" som mathon har skrevet i #3, eller det Eksperimentalfysikeren har skrevet i #4.

Her er et spørgsmål som tester din forståelse af Keplers areallov. "Hvad siger Keplers areallov om planetens hastighed omkring solen?"


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

En afstand er ikke et areal, så det kan man ikke.

En afstand har udstrækning i én retning. Et areal har udstrækning i to retninger.

Hert af de blå områder på figuren har en udstrækning mellem solen og planeten og en anden udstrækning langs planetens bane.


Svar #8
11. april 2020 af javannah5

Til dit spørgsmål:
I løbet af en given tid t bevæger planeten sig længst i sin bane, når den er tættest på Solen.


Svar #9
11. april 2020 af javannah5

Har lige fundet ud af at jeg kan bruge formlen:
Akugle=4·p·r2 til at finde arealet af Jorden

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvad skal du bruge det til?


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Du lyder meget forvirret javannah5.


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

#9 Den formel skal du ikke bruge her, men i din tråd om intensitet.


Svar #13
11. april 2020 af javannah5

Du kan bruge den til at finde ud af en planetens bevægelse omkring solen ud fra en given tid t som fx kan være 24 timer

Svar #14
11. april 2020 af javannah5

Jeg kan godt bruge denne formel fordi når jeg søger hvad arealet af jorden er får jeg et resultat som er det samme resultat jeg får når jeg bruger denne formel til at regne det ud

Svar #15
11. april 2020 af javannah5

Denne formel er hurtigere at bruge til at finde hvad arealet er og er også mere effektiv

Brugbart svar (0)

Svar #16
11. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Sikke dog du ævler, javannah. Ét er at finde arealet gennemfejet af jordens stedvektor afsat i solen. Andet er at beregne jordens overfladeareal...

I øvrigt er jorden ikke en perfekt kugle. Den er fladtrykt og er derfor en sfæroide.

Svar #17
11. april 2020 af javannah5

Ok, hvordan kan man så finde arealet ‘ gennemfejet af jordens stedvektor afsat i solen‘ hos dig
Giv mig en forklaring på hvad arealet er så

Svar #18
11. april 2020 af javannah5

Giv mig et eksempel hvor du bruger arealloven

Brugbart svar (0)

Svar #19
11. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvis tidsrummet t er kort nok, kan man se bort fra at banen er krum, så man kan regne med at arealet er en trekant. Planeternes baner er tæt ved at være cirkler, så man kan regne med at banener vikelret på retningen til solen. Det gælder selvfølgelig ikke helt. Arealet bliver så ½R*vt, hvor R er afstanden til solen, v er planetens hastighed og t er tidsrummet. Da banen er elliptisk, er der et tidspunkt, hvor R er stor, Rs, og efter en halv omgan senere er R lille, Rl. De to tilsvarende hastigheder er vs og vl. Der gælder så, at ½Rsvst = ½Rlvlt.


Brugbart svar (0)

Svar #20
11. april 2020 af Capion1

# 0
SP 110420202342.JPG

Vedhæftet fil:SP 110420202342.JPG

Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.