Matematik

Monoton Funktion

12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev - Niveau: A-niveau

Hej derude

Jeg ville lige høre om min metode til at redegøre for at en funktion er monoton er korrekt. Det jeg har tænkt mig at gøre er at undersøge dens monotoni forhold, selve funktionen er: f(x) = ln(x) + x -5. Er dette den korrekte måde at gøre dette på eller er der en anden måde? 

Mvh HTX Studerende


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2020 af janhaa

f '(x)= (1/x)+1 =0


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2020 af mathon

Metoden synes korrekt.


Svar #3
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Hvis man differentiere funktionen og sætter den lig med 0 får man blot -1, hvordan er det så jeg kommer videre herfra? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Kun ved x= -1 kan f(x) skifte monotoni.


Svar #5
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Vil det så sige at fra -1 til ∞ er funktionen voksende og dermed er der redegjort for at funktionen er en monoton funktion? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Hvad med når x < -1? Hvad med montonien her?

Hvad med når x =0?


Svar #7
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Når x<-1, konvagere den afledte funktion uendelig tæt mod y-aksen, dvs. at når x når -1 er den vel aftagende, og man kan ikke dividere med nul i den afledte funktion, så dette kan ikke lade sig gøre, dvs at den afledte funktion aldrig når x = 0

Men forstår det ikke helt :/ 


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. april 2020 af mathon

                \small \begin{array}{llll} & f(x) = \ln(x) + x - 5 \qquad \mathbf{\color{Red} {x > 0}}\\\\& f{\,}'(x) = \frac{1}{x} + 1 > 0 \textup{ for } \forall x \in \mathbb{R}_+ \\\\ & \textup{hvorfor f(x) er monotont voksende i \textbf{hele} Dm(f).} \end{array}


Svar #9
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Vil det sige at funktionen er voksende, når x er større end 0? og hvordan kommer man frem til det? 


Brugbart svar (1)

Svar #10
12. april 2020 af ringstedLC

#9

Vil det sige at funktionen er voksende, når x er større end 0? 

Nej, men du bør kende betingelsen for:

\begin{align*} \ln(x) &\Rightarrow x>0 \\ f'(x) &= \frac{1}{x}+1\;,\;x>0 \\ f'(x) &>0 \\ f(x) & \text{ er monoton} \end{align*}


Svar #11
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Men hvad skriver man så? At man kan ikke tage den naturlige lorgaritme til  0, da det er udefineret, dette gælder også når man differentiere funktionen, da man ikke kan dividere med 0. Dvs. når den afledte funktion er større end 0 er den monoton

Er dette den korekte måde at skrive det på?


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Funktionen er kun defineret for positive reelle tal. Dens  første afledede er positiv for alle x i definitionsmængden. Deraf kan man slutte, at den er monotont voksende, som du nævner i #9.

Differentialkoefficienten angiver hældningen af kurvens tangent og dermed også hældningen af kurven. Når den er positiv, vil funktionsværdien vokse, når x vokser. Funktionsværdien kan ikke aftage for voksende x, så funktionen er voksende.


Brugbart svar (0)

Svar #13
12. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

#11 Jeg fik ikke læst det godt nok. Det, du skriver, er en lidt anden formulering af det jeg har skrevet og fuldt korrekt.


Svar #14
12. april 2020 af Tekniskgymnasiumelev

Tak for dit svar! Nu forstår jeg :) 


Skriv et svar til: Monoton Funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.