Biologi

3.Forklar hvilke problemer en øget CO2 udledning fører til i oceanerne.

22. april 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Til det har jeg svaret:

Vand og carbon, danner i havet ‘carbonsyre/kulsyre’. Carbonsyre frigiver hydroner (H+ ioner) og danner hydrogencarbonat: Reaktionsskemaet er følgende: CO2 (aq) + H2O(l) ↔ H2CO3(aq)           (H)+(aq)+HCO3-(aq)               ↔ ↔  Ikke alle carbon-atomer bliver omdannet i reaktionen ovenfor, men jo flere der omdannes, jo flere hydroner, frigives til havet

Når indholdet af CO2 i atmosfæren øges, påvirker det de kemiske processer i havet. Havet bliver surt. Jo mere hydroner der er i havet, jo mere surt bliver havet. Når CO2 stiger i atmosfæren, stiger CO2 ligeledes i havet.     På grund af de mange hydroner i vandet bliver det svære at danne kalk i havet. Det kan give  problemer for organismerne i havet, der er afhængige af at kunne danne kalk. Det kan direkte påvirke biodiversiteten (mangfoldigheden) i havene.  Når havet bliver surt kan organismerne fx ikke lave skaller. De ”afkalker” i det sure miljø

Det kan være det handler om at nogle dyr i havet skal lave skaller, men er der nogle der kan hjælpe mig med hvorfor nogle dyr er afhængige af at danne kalk? for det forstår jeg stadig ikke, selvom jeg har prøvet at besvare arbejddspørgsmålet. og 1000 for hjælp:)


Skriv et svar til: 3.Forklar hvilke problemer en øget CO2 udledning fører til i oceanerne.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.