Fysik

% af båd under vand

28. april 2020 af NatasjaSJ - Niveau: B-niveau

En båd med rumfanget 1000m^3 lavet af stål, som har en massefylde på 7,8 g/cm^3 bliver tilført en last på 1 ton.

a) Hvor langt er båden under vandet før lasten bliver tilført?

b) Hvor langt er båden under vandet efter lasten bliver tilført?

Nogen, som kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2020 af Maskiningeniøren

Opgaven kan ikke løses med de oplysninger du giver. :)


Svar #2
28. april 2020 af NatasjaSJ

Den burde kunne løses med Archimedes' lov. Jeg har en volumen, en massefylde (derved en masse) og tyngdeaccelerationen, burde det ikke være nok?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. april 2020 af Maskiningeniøren

Jo det er nok det som er tænkt ved opgaven.

Du oplyser en volumen og en densitet og som du selv siger kan det regnes til en masse.

Problemet ligger i at det oplyste rumfang ikke udelukkende kan bestå af stål, men af hovedsagligt luft og en smule stål, da båden ellers vil synke.

Du må have fået en oplysning, som fortæller noget om forholdet mellem stål og luft.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2020 af Capion1

Skal båden forstås som en regulær kasse af massivt stål med fire sider og en bund?
Vi skal da kende kassens udvendige bundareal for at beregne, hvor meget vand den fortrænger.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. april 2020 af Maskiningeniøren

#4

Skal båden forstås som en regulær kasse af stål med fire sider og en bund?
Vi skal da kende kassens udvendige bundareal for at beregne, hvor meget vand den fortrænger.

I dette tilfælde hvor der bliver spurgt til procentdelen af bådens volumen som ligger under vandspejlet, har bådens facon ikke nogen betydning. 

Skulle der regnes en faktisk dybde er dette selvfølgelig vigtigt. :)


Svar #6
28. april 2020 af NatasjaSJ

#3
Jo, det må du undskylde, jeg har blot oplyst de 1000 m^3, da jeg selv havde regnet det ud. Båden skal opfattes som en kasse med en flad bund og målene 40m*5m*5m.

#4
Ja, båden skal opfattes som en kasse.


Svar #7
28. april 2020 af NatasjaSJ

#5

Der skal regnes begge dele. I må undskylde, at jeg ikke blot har kopieret opgaven ind. Det vil jeg gøre næste gang :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. april 2020 af Maskiningeniøren

Jeg beklager. Forstod det som at bådens totale volumen var 1000 m3 (Inklusiv luft)

1. Beregn massen af båden

2. Beregn tyngdekraften på båden

3. Beregn volumen af vand som skal fortrænges for at give tilsvarende opdrift

4. Beregn dybde (d = Vvand / Abådbund)

5. Procent af båd under vand (Vvand/Vbåd) * 100%

Opgave b) er de samme trin, der skal bare ligges 1 ton til massen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. april 2020 af Maskiningeniøren

Men du har stadig et problem hvis du antager at kassen er massiv, da den derfor vil synke.

En god idé er at vedhæfte hele opgaven og specifikt spørge om hjælp til den del du har brug for, da der meget nemt kan opstå fejl og misfortåelser. :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. april 2020 af Capion1

# 0
De 1000 m3, som du har regnet ud, er uden betydning. Det er rumfangene af bådens bund og fire
vægge, vi skal kende, så vi derfra kan beregne massen. Det giver ingen mening, at en båd skulle
være en massiv kasse af stål. Vi må regne med rumfangene for en vis bund- og vægtykkelse som
grundlag for bådens egenmasse (før last).
Men, - kom med den originale opgave som nævnt ovenfor.


Skriv et svar til: % af båd under vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.