Kemi

Beregning af pH

17. juli 2020 af kunkemi1 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder netop og regner nogle opgaver, men der er én, som jeg sidder fast ved. Der står:

"Husholdningseddike er en 4,8 masse% opløsning af ethansyre i vand. Beregn pH (densiteten sættes til 1,0 g/mL)"

Hvad er fremgangsmåden...? Jeg tænker, at man kan starte med at anvende, n=m/M. Molarmassen kan man jo selv udregne, men jeg sidder så fast ved "m", altså massen. Hvad gør jeg?? Nogen hints?

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juli 2020 af mathon

                            \small \begin{array}{llll} \textup{masse af eddikesyre-}\\ \textup{opl\o sning:}& m_{op}=V\cdot \rho \\\\ \textup{masse af syre:}&m_{syre}=m_{op}\cdot 0.048\\\\ \textup{antal mol syre:}&n=\frac{m_{syre}}{M}\\\\ \textup{molaritet:}&c_s=\frac{n}{V}\\\\ \textup{beregning af pH}\\ \textup{i svag syre:}&pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-\log(c_s) \right ) \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. august 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Opsummeret:}\\& \begin{array}{lll} c_s=\frac{V\cdot \left ( 1000\;\frac{g}{L} \right )\cdot 0.048}{\left ( 60.052\;\frac{g}{mol} \right )\cdot V}=\frac{48}{60.052}\;M=0.80\;M\\\\ pH=0.5\cdot \left ( 4.76-\log(0.80) \right )=2.4 \end{array} \end{array}


Skriv et svar til: Beregning af pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.