Matematik

Undersøg hypotesen for at se og man kan forkastet signifikantsniveauet

29. juli 2020 af Haruharu - Niveau: B-niveau

hej. 
jeg sidder med denne opgave:
En bogklub påtænker at udsende et større værk og ønsker at undersøge om der er interesse for bogværket. Bogklubben skønner at over 40% af medlemmer skal købe værket for at det er økonomisk forsvarligt at udsende det.

Bogklubben ønsker derfor at teste hypotesen H0= højst 40% af medlemmerne vil købet værket.
Ved en markedsundersøgelse viser det sig at af 50 tilfældige udvalgte medlemmer af klubben vil 25 købet værket. 
a.) Undersøg om hypotesen på denne baggrund kan forkastes på signifikantsniveau 5%

mellemregning:

okay jeg forstå jeg skal bruge noget om Nulhypotesen og signifikantsniveau

Nulhypotesen er her at, at højst 40% af medlemmerne vil købe værket
Den alternative hypotese er at andelen er mindre 

H0= p  er større eller lig 0.4
Ha=p  er mindre eller lig 0.4

Successsandsynlighen p sættes til 0.4
X = 25 (medlemmer som køber værket)

jeg er ikke sikker på hvordan jeg løser den i et cas-værktøj og hvilken formel jeg bruger.


Svar #1
29. juli 2020 af Haruharu

Okay, jeg er stadig forvirret men. Så vidt jeg forstår nu skal jeg lave en venstresiden binomialtest, da den alternative hypotese er på formen p < p0, altså min er p mindre end eller lig 0.4 Herefter skal jeg bestemme den kritiske mængde og kan forkaste min nulhypotesen hvis den observerede værdi er for lille? Jeg skal i cas bruge x^2-goodness of fit test for at beregne den kritiske-mængde.

Jeg skal bruge dataen

 “observeret liste” det må være de 50 tilfældige udspurgte?

“Forventet liste” det må så være de 40%?

Og jeg skal bruge frihedsgrad? Det har jeg ingen ide om hvad betyder.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. juli 2020 af peter lind

Da 50% af bogklubbens medlemmer  i stikprøven vil købe bogen kan du aldrig forkaste hypotesen at mindst 40% vil købe bogen.

Du kan mere stringent lave et konfidensinterval se formel 168 i din formelsamling

Der er ingen grund til bruge χ2 fordelingen


Svar #3
30. juli 2020 af Haruharu

#2

Da 50% af bogklubbens medlemmer  i stikprøven vil købe bogen kan du aldrig forkaste hypotesen at mindst 40% vil købe bogen.

Du kan mere stringent lave et konfidensinterval se formel 168 i din formelsamling

Der er ingen grund til bruge χ2 fordelingen

Så jeg skal bruge formelen P-2√(((p*(1-p))/(n)))?

Jeg er ikke sikker på det er korrekt men 0.4-2*√(((0.4*(1-0.4))/(50))) = 0.261436 ?


Skriv et svar til: Undersøg hypotesen for at se og man kan forkastet signifikantsniveauet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.