Fysik

Spørgsmål om strømstyrke spændingsfald og resistorer

01. oktober 2020 af fysiik18 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder og kigger på nogle fysikopgaver, og jeg har lige et spørgsmål. Mine spørgsmål tager udgangspunkt i følgende billede: https://imgur.com/a/Qt6QLBm

Man skal udregne strømstyrkerne igennem hver af resistorerne og spændingsforskellene over dem.

Grunden til at jeg spørger er, at man i b.'eren f.eks. kan sige

I=\frac{U}{R} og så få I=\frac{220V}{2000\Omega }=0,11A og I=\frac{220V}{3000\Omega }=0,07A Den del forstår jeg godt, men hvis jeg prøver at gøre det samme i c.'eren altså

I=\frac{12V}{300\Omega }=0,04A så giver det et forkert resultat. Hvad går der galt??

Tak på  forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2020 af peter lind

Jeg ved ikke hvad du gør'

Spændningsfaldet over R2 og R3 er den samme nemlig V=R2*I2 = R3*I3 

Desuden er der et spændingsfald over R1 som er I1*R1

Her er I = I1+I2+I3 den totale strøm

Desuden gælder at Up = spændingsfaldet over R1 og R2 = spændingsfaldet over R1 og R3


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke 12V over R2 og R3, fordi der er et spændingsfald over R1.

Du kan løse opgaven på to måder:

1. Du starter med at udregne en modstandsværdi, der svarer til de tre modstande. Der starter du med parallelforbindelsen af R2 og R3. Denne finder du af: 1/R23 = 1/R2 + 1/R3.

Derefter ser du på serieforbindelsen af R1 og R23: Rtot = R1 + R23.

2. Du kan benytte Kirchhoffs ligninger sammen med Ohms lov. Det er lidt mere kompliceret, men hvis du lærer den metode, kan du løse mere komplicerede opgaver end du kan med metode 1.


Skriv et svar til: Spørgsmål om strømstyrke spændingsfald og resistorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.