Matematik
Mindste fælles multiplum og kombinationsregning
1. Hvor mange forskellige ord kan dannes ved omordning af bogstaverne i ordet "matematik"
Hvor mange af disse ord både begynder og slutter på t?
Hvor mange af ordene indeholder tegnstrengen "mat" et sted i ordet?
2. Bevis, at for vilkårlige naturlige tal a og b gælder at (a, b) går op i mfm(a; b).
Svar #1
10. oktober 2020 af peter lind
1) antal af forkellige måder du kan arrangere n bogstaver på er P(n) = n!. Så skal du lige være opmærksom på at flere bogstaver forekommer to gange og en ombytning af dem giver jo samme ord
Svar #5
Du skal fortsætte med at gange ned til 1. Den findes på dit CAS værktøj.
Er du virkelig på et universitet eller anden videregående uddannelse ? Hvis ikke bør du rette din profil
Svar #7
10. oktober 2020 af K22
5# Ja, det er jeg.
6# Jeg ved ikke, hvad du helt præcist mener med den kommentar.
Svar #8
10. oktober 2020 af K22
Jeg kan ikke finde kommandoen på mit CAS-værktøj. Hvordan kommer formlen helt præcist til at se ud?
Svar #9
Ved du overhovedet noget om kombinatorik og permutationer ?
Eks: P(9) = 9*8*7*6*5*4*3*2*1
Svar #11
10. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte
Ud fra hans utallige spørgsmål skulle man ikke tro at han vidste noget om matematik.
Svar #12
10. oktober 2020 af K22
Svar #13
10. oktober 2020 af Capion1
Da et eller flere af bogstaverne i >matematik< forekommer flere gange i strengen, får vi brug for
multinomialformlen. Det skulle være muligt at finde en hjemmeside, som kan vejlede.
# 6. Ordene skal ikke nødvendigvis give mening i denne her sammenhæng.
Der kunne også have stået >123412356< .
Svar #14
10. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren
n! kaldes på dansk "n fakultet" og på engelsk "n factorial". Den er defineret som n*(n-1)*(n-2)*...*3*2*1.
Eksempler med forskellige bogstaver: a,s,c,d,...
Har man kun bogstavet a, kan man stille det på række på én måde: "a".
Har man bogstaverne a og b, kan man stille dem på række på to måder: "ab" og "ba".
Har man bogstaverne a, b og c, kan man vælge ét af dem først, det giver 3 muligheder, og derefter har man for hver af de 3 muligheder 2 muligheder for andet bogstav, og til sidest er der kun 1 bogstav tilbage, så der er 3*2*1 muligheder:
"abc", "acb", "bac", "bca","cab" og "cba".
På samme måde kan man se, at hvis man har n bogstaver, har man n muligheder for første bogstav og for hver af disse muligheder har man (n-1)! muligheder for de efterfølgende.
Der er tale om matematik på gymnasieniveau, men jeg ved ikke, om det er på mat-a, mat-b eller mat-c.
Hvis alle bogstaverne i "matematik" var forskellige, ville ovenstående være nok til at løse opgaven. De to m'er, de to a'er og de to t'er gør, at nogle af de permutationer, der er mulige giver samme resultat. Man kan ikke se, om et m i permutationen er det første eller det andet m i "matematik". Derfor skal antallet divideres med 2. Tilsvarende for bogstaved a og bogstavet t.
I næste spørgsmål er de to t'er bundet på forhånd, så du skal bare se bort fra dem og lave udregningen igen uden dem.
Svar #15
10. oktober 2020 af Capion1
>m a t e m a t i k<
>m a t e m a t i k<
Ahh -, vi skulle vist lige have bytte dem om.
Svar #16
10. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte
Måske du skulle lave dine universitetsopgaver selv, i stedet for at få andre til at lave dem for dig.
Svar #17
10. oktober 2020 af Soeffi
#0. 1. Hvor mange forskellige ord kan dannes ved omordning af bogstaverne i ordet "matematik".
Hvor mange af disse ord både begynder og slutter på t?
Hvor mange af ordene indeholder tegnstrengen "mat" et sted i ordet?
Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1714758.
Svar #18
10. oktober 2020 af Soeffi
#0. 2. Bevis, at for vilkårlige naturlige tal a og b gælder at (a, b) går op i mfm(a; b).
Du skal bevise, at største fælles divisor går op i mindste fælles multiplum (?)
Svar #19
11. oktober 2020 af K22