Kemi

Kemi opgave

15. marts 2021 af strangers - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg bakser lidt med vedhæftet opgave. Er ækvivalenspunktet 16,5 mL? hvorfor er der tre voluminer?

Hvordan kan man komme videre herfra?

Bedste hilsner

Vedhæftet fil: Opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2021 af mathon

...mon ikke der også skulle være en pH-oplysning.


Svar #2
21. marts 2021 af strangers

Undskyld! Den er 1.86
Jeg har fået koncentrationen til at være 0.03246 M til at være koncentrationen og ligevægts konstanten til at være

1.054×10^-4

Brugbart svar (1)

Svar #3
21. marts 2021 af mathon

                                    \small \begin{array}{lllll} K_c=\frac{\left (10^{-1.86}\;M \right )^3}{0.03246\;M}=8.10\cdot 10^{-5}\;M^2 \end{array}


Svar #4
22. marts 2021 af strangers

Tusind tak! 

Er ligevægten forskud mod højre side fordi at antal mol er 3 gange så stort som venstre side i den vandige opløsning?


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. marts 2021 af mathon

    Nej.


Svar #6
23. marts 2021 af strangers

Så forstår jeg det ikke :/ troede at antal mol afgjorde det.
Er der en forklaring på dette , mathon?

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2021 af mathon

Hvilket ydre indgreb underkastes ligevægten?


Svar #8
23. marts 2021 af strangers

Der bliver brugt cl2 og dannes mere cl og HClO. Ligevægten må derfor gå mod venstre for at kompensere for dette ved at danne mere cl2

Fremgår dette fra ligevægts konstanten og tælleren/nævneren ligevægts brøken?

Svar #9
23. marts 2021 af strangers

Min lærer sagde engang noget med at hvis tælleren var større end nævneren så ville den være forskudt mod højre side.. er rigtigt forvirret 


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. marts 2021 af mathon

Hvis koncentrationsbrøken er lig med Q
og
                                                                                                                                                                                                     \small \begin{array}{llllll} Q>K_c&\textup{er t\ae lleren for stor og n\ae vneren for lille, s\aa \ den instabile ligev\ae gt forskydes }\\& \textup{mod venstre}\\\\ Q<K_c&\textup{er t\ae lleren for lille og n\ae vneren for stor, s\aa \ den instabile ligev\ae gt forskydes }\\& \textup{mod h\o tre}\\\\ Q=K_c&\textup{er ligev\ae gten stabil} \end{array}
                                               

men i ovenstående opgave er ligevægten mellem dichlor og vand stabil.


Svar #11
24. marts 2021 af strangers

Er det så korrekt at ligevægten ikke er forskudt hverken mod højre eller venstre ?

Brugbart svar (0)

Svar #12
25. marts 2021 af mathon

     Der er tale om en etableret ligevægt (og ikke om forskydning i forhold til noget sammenligneligt)


Skriv et svar til: Kemi opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.