Matematik

Matematik Årsprøve

08. april 2021 af Petersen543 - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg står i den kedelig situation at jeg ikke kan finde ud af en opgave i min matematik årsprøve og vil lige høre om der er nogle kloge hoveder der kan gennemskue den. Jeg har lavet opgave a og b, men kan ikke gennemskue c. Jeg har vedhæftet en fil med alle tre spørgsmål, da der måske er noget vigtig information i spørgsmål og svar a og b i kan bruge :)

På forhånd mange tak for hjælpen og god dag 

Vedhæftet fil: Opgave 1 årsprøve.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har vedhæftet en fil med alle tre spørgsmål, da der måske er noget vigtig information i spørgsmål og svar a og b i kan bruge :)

Bravo! Det sætter jeg stor pris på.

Desværre har jeg opdaget, at min første tanke om problemet, muligvis er forkert. Jeg ser nærmere på det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror ikke, at der i a er tale om, at prisen afhænger af afsætningen, men omvendt. Hvis prisen sættes op, vil der være færre, der vil købe produktet, så afsætnigen går ned. Jeg vil tro, at hvis du regner a og b igennem igen, men denne gang ud fra, at det er prisen, der er den uafhængige variable, så vil spørgsmål c give mening.


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. april 2021 af AMelev

#0 Vær obs på, at ikke alle kan læse Word, så hvis opgaven er for lang til et billede, så upload en pdf-fil.

a) x = afsætning og y = pris (kr) Prisfunktion: y = -0.02x + 500, som du ganske rigtigt har fundet frem til, men...
Prisen indretter sig jo ikke efter afsætningen - som du antyder - afsætningen indretter sig efter prisen, så det betyder, at hvis man vil have en afsætning på fx 100 mere, må man sænke prisen med 2 kr.

b) Omsætning = Afsætning·Pris, dvs. O(x) = x·y = x·(-0.02x + 50) = -0.02x + 50x
Det er en gevaldig lang smøre, du har, før du kommer frem til det, og så gør du det ikke færdigt.

Variable omkostninger C(x)=0,03x^2-540x+4000000, \textup{hvor}\, x\in ]0;25000].

c) Dækningsbidrag = Omsætning – Variable omkostninger, dvs. D(x) = O(x) - C(x) = ....
Løs ligningen D(x) = 0 og benyt fx grafen til at afgøre, hvor D(x) er postiv.

d) Grafen for D(x) er en parabel med grenene nedad, så maksimum opnås i toppunktet. Bestem det.


Svar #4
09. april 2021 af Petersen543

mange tak for hjælpen 


Skriv et svar til: Matematik Årsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.