Fysik

Opgave med møtrik og matrose.Find massen

14. april 2021 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

til første delopgave :Kraftmomentet er m*g*L hvor L

785,6=m*g**40 cm i opg a? hvor m isoleres

a=32 kg 

Hvordan løser jeg den anden delopgave.  Og er delopgave 1 rigtig?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2021 af MandenMedMangeHatte

Hold nu op, Amalie, med hele tiden at lave indlæg om de samme spørgsmål. Du har fået masser af gode svar første gang nu spurgte. Så vigtig er du heller ikke.


Svar #2
14. april 2021 af Amalie1234324

I indlæggene spørger jeg om det er rigtigt for at være sikker. Det er bare et ja eller nej :) Det er det eneste som jeg venter på. Desuden så gør jeg mit bedste. Hvis du ikke har lyst til at hjælpe, så er det også fint. Og jeg insætter kun samme spørgsmål, når der er gået lang tid og at jeg ikke har fået et svar. Men bare rolig, indsætter ikke for 3 gang. Det kan godt være, at i ikke har set at jeg spørger  i de andre indlæg. :)

og for resten, så prøver jeg at forstå opgaverne og ikke bare få et svar. Desuden er undervisningskvalitet online blevet så dårlig at der er ting som vi bare e rkomemt uden om. Så jeg bliver overrasket ovr nogle formler som jeg ikke har set før


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. april 2021 af ringstedLC

#2

I indlæggene spørger jeg om det er rigtigt for at være sikker. Det er bare et ja eller nej :) Det er det eneste som jeg venter på.

Det er også fair nok. Men hvis svaret så er et "nej", så hænger tråden ligesom i luften og gør ingen gavn. Eksempel: Er 2 + 2 = 5? Nej.

Noget af meningen med SP er jo at andre end trådstarter også skal få gavn af hjælpen. Derfor følger der ofte en forklaring eller yderligere hjælp med til et "nej".

#2

Det kan godt være, at i ikke har set at jeg spørger  i de andre indlæg. :)

Det skal du ikke være urolig for. Hver gang man klikker på "huset" øverst til venstre opdateres oversigten over de nyeste indlæg og de indlæg som man deltager i, sådan at de seneste ændringer står først. Så det eneste, der faktisk kan gøre, at et spørgsmål bliver overset, er hvis hele oversigten fx siger: "beregn inerti" af Amalie..., for det er jo lidt besværligt at holde styr på.

Derfor; bliv i tråden. Det giver bedre overblik over hele forløbet af spørgsmål/svar og mindsker risikoen for at en "ny" hjælper kommer ind med noget relevant i en tråd som vi andre måske ikke ser, mens vi sidder og arbejder med den oprindelige tråd.


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. april 2021 af ringstedLC

#2

Desuden så gør jeg mit bedste.

og for resten, så prøver jeg at forstå opgaverne og ikke bare få et svar. Desuden er undervisningskvalitet online blevet så dårlig at der er ting som vi bare e rkomemt uden om. Så jeg bliver overrasket ovr nogle formler som jeg ikke har set før

Det sidste er jo meget kedeligt, ikke mindst for Jer. Jeg synes også, at man efterhånden kan afkode en stigende frustration i mange af Jeres spørgsmål.

Men, men, men:

\begin{align*} 785.6 &= m\cdot g\cdot 40\,(cm)\quad \text{hvor \textit{m}\;isoleres} \\ {\color{Red} a} &= 32\,(kg) \end{align*}

kan- og må ikke være "dit bedste".

m isoleres ikke, det forsvinder. Forstår jo godt, hvad du mener, men vær omhyggelig med dine svar. Ellers trækker det ned.

- I fysik skal der enheder på værdier. Og der skal omregnes til samhørende værdier for at resultatet bliver rigtigt.

- 32 kg er forkert.

\begin{align*} \tau &= m\cdot g\cdot L \\ m &= \frac{\tau }{g\cdot L} \\ &= \frac{785.6 }{9.82\cdot 0.4} \;\left (\frac{Nm}{\frac{m}{s^2}\cdot m}=\frac{\frac{kg\,\cdot \,m}{s^2}\cdot m}{\frac{m}{s^2}\cdot m}=kg \right ) \\m &= 200 \,\text{kg} \end{align*}

Formlen for kraftmomentet betegnes undertiden som "kraft gg arm", hvor kraft er tyngdekraften på massen (· g) og arm er L Så hvis armen halveres skal tyngdekraften fordobles for at bibeholde kraftmomentet:

\begin{align*} \tau &= m\cdot g\cdot L \\ m\cdot L &= \frac{\tau }{g}\quad\text{(en konstant)} \\ 80\,(kg)\cdot 1\,(m) &= \frac{\tau }{g}=200\,(kg)\cdot 0.4\,(m) \end{align*}


Skriv et svar til: Opgave med møtrik og matrose.Find massen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.