Kemi

Giv hver af de tre forbindelser et systematisk navn.

24. april 2021 af Marthan91 - Niveau: C-niveau

Jeg skal tildele systematiske navne til forskellige forbindelser, men den sidste volder mig besvær PO4-3

Det er det -3 der forvirer mig, jeg ved det er fordi den har afgivet elektroner, men hvad kalder jeg det?

hvis -3 ikke var der, ville jeg kalde den Phosphortetraoxid


Svar #1
24. april 2021 af Marthan91

jeg fik skrevet forkert den har modtaget ikke afgivet

er det Phosphorheptaoxid?

min tanke her er om jeg skal gøre det samme som hvis det var en elektronprikformel?

hvor P=5 og O=6

5+6(4)+3?


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2021 af mathon

                      \large \begin{array}{lllll}&& P{O_4}^{3-}&phosphation \end{array}


Svar #3
25. april 2021 af Marthan91

#2

                      \large \begin{array}{lllll}&& P{O_4}^{3-}&phosphation \end{array}

Hvordan kommer du frem til det? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. april 2021 af Heptan

#0
hvis -3 ikke var der, ville jeg kalde den Phosphortetraoxid

God logik. Man må dog ikke have to vokaler efter hinanden, så man fjerner den ene, så det bliver phosphortetroxid. Det er vigtigt at angive ladningen også, det gør man sådan her: phosphortetroxid(3-). Desuden angiv antallet af phosphor, hvis du vil være striks: monophosphortetroxid(3-). En anden måde at angive ladning på er ved endelsen -id (ligesom chlor-id = chlorid). Da der er 3 ladninger hedder det tri-id = triid (så ved jeg faktisk ikke om man burde fjerne en vokal her). Monophosphortetroxidtriid. En anden måde at håndtere ladningen på er, ved at angive oxidationstallet for phosphor. Phosphor(V)tetroxidtriid.

Et andet eksempel på ladningsdeskription er sulfid(2-) og 1,4-diphosphinine-1,4-diide.

Mange sammensatte ioner (phosphat, sulfat, nitrat osv) har fået navne, så man skal desværre lære dem udenad/slå dem op, da der ikke er nogen der kalder det for monophosphortetroxid(3-).


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. april 2021 af Heptan

Logikken med phosphat er, at man tager starten på grundstoffets navn phosphor, og tilføjer endelsen -at når det er en oxid ion med grundstoffet (phosphor) i sit mest almindelige oxidationstrin, som er +V. Phosphat.

Nitrogen + at = nitrat. Nitrogen foretrækker OT = +V, hvilket kan opnås med 3 stk O, så oktetreglen og andre regler opfyldes. NO3-.

Sulfur + at = sulfat. Svovl (engelsk sulfur) foretrækker OT = +VI fordi den står i 6. hovedgruppe i det periodiske system. 4 stk O. SO42-.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2021 af Heptan

Du behøver ikke bekymre dig om alle de regler jeg har nævnt, da der alligevel ikke er nogle kemikere der bruger dem, men måske giver navnene mere mening nu. Det nemmeste er at lære navnene udenad, eller slå dem op.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. april 2021 af Heptan

Egentlig spøjst det hedder carbondioxide og ikke carbondoxide. Måske fordi "i" udtales som konsonantlyd ("carbondejoxide"). Så det hedder nok også -diide og -triide med to i'er.


Skriv et svar til: Giv hver af de tre forbindelser et systematisk navn.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.