Kemi

Hvor meget THC er der tilbage efter et døgn?

03. maj 2021 af Pythine - Niveau: A-niveau

Jeg har fået den vedhæftede opgave hvor jeg ikke helt kan gennemskue hvad jeg skal.

Jeg ved at der indtages 90% af de 2,5 mg, som er 2,25 mg. Det skal vel ganges med 4 da hun indtager 4 kapsler? så det er 9 mg.

Og så ved jeg at der efter 4 timer er halvdelen af det indtagene stof udskildt. 

Hvordan kan jeg lave det om til en graf af første orden, hvor jeg kan måle hvor meget der er tilbage efter et døgn?


Svar #1
03. maj 2021 af Pythine

Min opgave skal afleveres om 2 dage, så man må gerne svare hurtigts muligt:)


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2021 af ringstedLC

c)

\begin{align*} THC(t) &= 0.9\cdot 4\cdot 2.5\cdot a^t \\ T_{\frac{1}{2}}=4&= \frac{\ln\left ( \frac{1}{2} \right )}{\ln(a)}\Rightarrow a=\;?\\ THC(24) &=\;? \end{align*}


Svar #3
03. maj 2021 af Pythine

Kan dette passe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. maj 2021 af ringstedLC

Tjah, funktionen starter i 9, er 9/2 = 4.5 efter fire timer og aftager med 16% pr. time i yderligere 20 timer..., det lyder da meget rimeligt. Tegn eventuelt funktionen.

Men jeg bryder mig ikke rigtigt om, at du bruger "x" som en konstant, da x og y typisk er reserveret som navne på variabler. Vi bruger ofte b om startværdien og a om fremskrivningsfaktoren, ganske som skrevet i FS.


Skriv et svar til: Hvor meget THC er der tilbage efter et døgn?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.