Matematik

Cirklens tangent og skæringspunkt

27. maj 2021 af Birkzz - Niveau: C-niveau

Hvordan løser jeg dem her? Jeg er vant til at bruge linjens ligning.

Altså finde hældning, isoloere pga. vinkelret osv.

Men denne fremstilling er jeg ikke bekendt med


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2021 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. maj 2021 af peter lind

1. Brug afstandsformlen til at finde afstanden mellem centrum for cirklen og linjen. Det er radius i crklen

 2. du har to ligninger nemlig linjens ligning og cirklens ligning. Det er to ligninger med to ubekendte som du må løse


Svar #3
27. maj 2021 af Birkzz

#2

1. Brug afstandsformlen til at finde afstanden mellem centrum for cirklen og linjen. Det er radius i crklen

 2. du har to ligninger nemlig linjens ligning og cirklens ligning. Det er to ligninger med to ubekendte som du må løse

Men hvordan skal jeg indsætte? Hvordan omskriver jeg 5x+4y-22=0 til linjens ligning


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2021 af peter lind

5x+4y-22=0 er linjens ligning


Svar #5
27. maj 2021 af Birkzz

#4

5x+4y-22=0 er linjens ligning

Det kan jeg ikke se?


Brugbart svar (1)

Svar #6
27. maj 2021 af peter lind

Hvis du mener i formen y = ax+b kan du bare trække 5x-22 over på højre side of derefter dividere med ligningen med 4. Den oprindelige form er nu at foretrække når du skal finde afstanden mellem centrum og linjen


Svar #7
27. maj 2021 af Birkzz

Når du siger den oprindelige form, så 5x+4y-22=0?

Hvordan bruger jeg den så


Brugbart svar (1)

Svar #8
27. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

Linier har mer end én ligning. Du tænker sikkert på en ligning af formen y=ax+b. Denne form har den svaghed, at den ikke kan beskrive lodrette linier. En fordel ved den er, at den svarer til en funktion f(x) = ax+b.

Formen ax+by+c=0 har den fordel, at én af normalvektorerne til linien har koordinaterne \begin{pmatrix} a\\ b \end{pmatrix}.

Desuden kan et punkt, Ps, afstand, d, til linien findes af:

d = \frac{|ax+by+c|}{\sqrt{a^{2}+b^{2}}}

hvor P=(x,y).


Svar #9
27. maj 2021 af Birkzz

Nårrr, okay. Tak for hjælpen til jer begge


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. maj 2021 af mathon

\begin{array}{lllll} \small\textbf{2.}\\&& \textup{solve}\left ( (x+3)^2+(y+1)^2=41\textup{ and }5x+4y+10=0,\left \{ x,y \right \} \right ) \end{array}


Skriv et svar til: Cirklens tangent og skæringspunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.