Fysik

Tryk og opdrift - opgaver

29. maj 2021 af Michaelaaa - Niveau: B-niveau

Tabellen viser sammenhørende værdier fir trykket og vanddybden. Brug tallene i tabellen til at afgøre, om forsøget er lavet med saltvand eller ferskvand. 

Vedhæftet fil: Capture1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2021 af ringstedLC

Saltvand har større densitet end ferskvand (ρ ≈ 1000 kg/m3). Trykket P :

\begin{align*} P &= P_{vand}+P_0\;,\;P_0=\textup{atm.-tryk\,v.\,0 m.\,o.\,h.} \\ P_{vand} &= \frac{F}{A}=\frac{m\cdot g}{A}\;,\;F=m\cdot a \\ &=\frac{\rho\cdot V\cdot g}{A}\,,\;\rho=\frac{m}{V}\Rightarrow m=\rho \cdot V \\ &=\rho\cdot d\cdot g\,,\;V=d\cdot A\Rightarrow \frac{V}{A}=d=\textup{dybde} \\ P &= \rho \cdot d\cdot g+P_0 \end{align*}

Udtrykket kan nu skrives op som en lineær funktion:

\begin{align*} P(d)=y &= \left (\rho\cdot g \right )\cdot d+P_0 \\ y&=a\cdot d+P_0 \end{align*}

Lav så lineær regress. på data (husk at P er opgivet i kPa; gang med 103) og bestem ρ:

\begin{align*} a &= \rho \cdot g\Rightarrow \rho= \frac{a}{g} \end{align*}

Afgør vha. opslag, om det er salt- eller ferskvand.

NB. Det øger overskueligheden, hvis du giver dine tråde forskellige titler.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2021 af jiju2324

Jeg vil bare lige spørger, så hvad er densiteten på saltvandet? Jeg får mit densitet til at være på 1039. Er det så salt vand eller ferskvand. tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2021 af ringstedLC

Ferskvand ≈ vand har densiteten 1000 kg/m3. Salts densitet (2165 kg/m3) er højere en vands densitet.


Skriv et svar til: Tryk og opdrift - opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.